Този път ще се въздържа от коментар за самата реклама и качествата на посланията й от маркетингова гледна точка. Просто рекламният текст е добра илюстрация на практиката да се използват вече създадените стереотипи, за да се привлече вниманието на потребителя.
Стереотипите са изключително устойчива форма на възприятие и са споделени от голяма част от обществото. Ако попитате хората с какво се характеризира Холандия отговорите със сигурност ще включват мелници, дървени обувки и естествено, хомосексуални сватби и джойнт. Страхотно парти-място (е, щеше да е същото и без мелниците и дървените обувки). Оказва се, че хората не са толкова големи индивидуалисти, колкото ни се иска да вярваме - аз също се сещам за същото.
Стереотипите са най-лесният начин посланието ти да стигне до потребителите, без да се страхувате от изкривяване или шум в комуникацията. Тъй като са общи за практически всички участници в комуникацията, дори често отвъд границите на отделните култури, те могат да се ползват без притеснение, ако посланието ви е насочено към широка аудитория.
Налице са обаче два проблема: стереотипите не изненадват, те са нещо до болка познато и съответно не могат успешно да привлекат вниманието. Накратко, скучни са! Вторият момент, който трябва да се има предвид, е фактът, че дори ако успее да привлече вниманието, стереотипът създава твърде слаба емоция. Свидетели сме на ефекта "И какво от това?" (ах, колко научно се изказах само!), когато потребителят забелязва рекламата, но тя не провокира никакво отношение към продукта, камо ли да го накара да пристъпи към действие. Това е пренебрежим фактор при реклами с информативен характер, каквато е показаната горе - тя просто създава познаваемост за новата линия на авиокомпанията. Но при други ситуации това може да попречи на постигането на рекламните цели.
Стереотипите са изключително устойчива форма на възприятие и са споделени от голяма част от обществото. Ако попитате хората с какво се характеризира Холандия отговорите със сигурност ще включват мелници, дървени обувки и естествено, хомосексуални сватби и джойнт. Страхотно парти-място (е, щеше да е същото и без мелниците и дървените обувки). Оказва се, че хората не са толкова големи индивидуалисти, колкото ни се иска да вярваме - аз също се сещам за същото.
Стереотипите са най-лесният начин посланието ти да стигне до потребителите, без да се страхувате от изкривяване или шум в комуникацията. Тъй като са общи за практически всички участници в комуникацията, дори често отвъд границите на отделните култури, те могат да се ползват без притеснение, ако посланието ви е насочено към широка аудитория.
Налице са обаче два проблема: стереотипите не изненадват, те са нещо до болка познато и съответно не могат успешно да привлекат вниманието. Накратко, скучни са! Вторият момент, който трябва да се има предвид, е фактът, че дори ако успее да привлече вниманието, стереотипът създава твърде слаба емоция. Свидетели сме на ефекта "И какво от това?" (ах, колко научно се изказах само!), когато потребителят забелязва рекламата, но тя не провокира никакво отношение към продукта, камо ли да го накара да пристъпи към действие. Това е пренебрежим фактор при реклами с информативен характер, каквато е показаната горе - тя просто създава познаваемост за новата линия на авиокомпанията. Но при други ситуации това може да попречи на постигането на рекламните цели.
3 comments:
Явно тази реклама достига до първия или най-много втория етап на модела AIDA...
Дааа, добрият стар модел AIDA.
Те сега за такива реклами специално добавиха -1 и -2 етап, не сте ли чули? Много сте назад и тримата. Даже X-Team написаха песен за това.
Post a Comment