Thursday, November 12, 2009

За плакатите и проблемите

Днес седя в едно амстердамско кафене и чета материал за големия проблем на холандските власти - незаконното разлепване на плакати. Оказва се, че тук лепенето на постери по всички фасади или други отворени градски пространства е забранено, с изключение на специални рамки за outdoor реклама, които се управляват от фирма за външна реклама. Тя сключва договорености с общините и в замяна на предоставената рекламна площ се заема с почистването на фасадите от незаконно залепените плакати. Да се отбележи - местата за плакати са изключително общинска собственост, а частните сгради не трябва да търпят ваденки по зидарията си.

Журналисти обаче загатват, че на фирмата-монополист не й е съвсем чиста работата, а собствениците й преди също са се занимавали с незаконно лепене на плакати. Сега пък дават пари под масата на бандите, които лепят плакати и тайно насочват клиенти към "сивите" услуги.

Господа холандци, просто съм изумена! Как може в добре уредена страна като вашата да имате такива проблеми? Ами нали тук има законност, ред, правилата винаги се спазват до запетайката!


Я най-добре вземете пример от нас. Вижте София - толкова е шареничко и непринудено по улиците. За какво са ви тези смешни естетически съображения - плакатите загрозявали, не допринасяли за визията на града, после чистенето било трудно... Ама моля ви се, я не си усложнявайте живота! Плакатче тук, плакатче там - спокойно всичко е наред, нито една сграда не се е срутила от това! Все пак и вие имате много студенти в градовете, а за тях трябва да има работа - давате им по един топ плакати и една кофа лепило и веднага преборвате безработицата.

А ако почнете да взимате пример от българските градове, ще трябва да увеличите драстично и броя на билбордовете. Какво е това - по едно-две хилави пана в центъра и по още толкова в крайните квартали? Трябва да са много, много повече! Все пак сега имате само една фирма за outdoor съоръжения, а трябва да са десетина във всеки голям град и всяка от тях да има достатъчно позиции, с които да се "изхранва"...

Дали пък не е по-добра идея в България да се ограничи претрупването с външна реклама? Не защото искам да режа от собствения си маркетьорски клон, а защото на всеки е ясно, че при претрупване посланията на рекламодателя почти гарантирано се губят.

___
снимка: e-vestnik





2 comments:

Boris Loukanov said...
This comment has been removed by the author.
Boris Loukanov said...

Ограничения има, но никой не ги спазва и никой не е наказан за нарушаването им...90% от дразнещия визуален шум в София е резултат от незаконно или полузаконно поставени визии...