С идването края на годината ще се зачитаме във все повече анализи на всичко от 2009 и прогнози за всичко през 2010. Докладите имат различна стойност и степен на полезност, но десетте тенденции на TrendWatching са ми любим източник на синтезирана информация.
В доклада за декеври фигурират 10 основни насоки за развитие на потребителското поведение, които според TrendWatching ще оформят комуникационните и маркетинговите подходи през следващата година.
Ето и накратко какво са казали умните глави, а може да прочетете и пълния анализ:
Не мога да кажа, че всички 10 тенденции са революционни прозрения, но няма лошо синтезирано да си припомним някои новости. За мен лично изненадващи са точки 2 и донякъде 10, която обаче се наблюдава спорадично от векове, но според TrendWatching сега навлиза в мейнстрийма. Интересни са 7 и 8, като по въпроса за благотворителността се посочват интересни практики. Всъщност, това е и най-полезната част от доклада: практическите примери, които илюстрират тенденциите. Освен това текстът съдържа препратки и към стари анализи на TrendWatching (излизат всеки месец, може да се абонирате по e-mail, ако ви е интересно), които са доказали своята валидност и сила.
И още веднъж: ефектът на подобни "Best Of компилации" в края на годината е преди всичко свързан с възможността да се очертаят ясно и систематизират вече усетени тенденции. Намирам го за полезно.
___
лого: trendwatching.com
В доклада за декеври фигурират 10 основни насоки за развитие на потребителското поведение, които според TrendWatching ще оформят комуникационните и маркетинговите подходи през следващата година.
Ето и накратко какво са казали умните глави, а може да прочетете и пълния анализ:
- Бизнесът ще се развива по нов път, тъй като компаниите търсят свежи подходи към потребителите, за да възстановят позициите си от негативния ефект на финансовата криза. Наблюдава се сериозно акцентиране върху устойчивото разивитие и максимално доближаване до потребителите.
- Урбанизацията се развива в две основни посоки: както фактическото преместване на хора и разширяване на мегаполисите, така и развитието на "ърбан" отношение към предлаганите продукти и услуги - по-високи изисквания, по-голяма недоверчивост и пренасищане с всякакви предложения, което прави потребителите "по-злояди" към офертите на корпорациите.
- Всяко маркетингово предложение се оценява на практика в реално време. Сроковете за получаване на обратна връзка и отзвук на предложенията са все по-кратки, а това може да бъде както предимство, така и заплаха - ако продуктът не го бива, лавинообразните оплаквания може да го убият още в ранен етап. Съответно, гъвкавата комуникационна стратегия е много важна, за да се отговори на коментарите и да се извлекат ползи и поуки от всякаква обратна връзка.
- Луксът вече не е просто лъскави дрънкулки и скъпи аксесоари. Лукс може да бъде всичко и се определя единствено от потребителя - това, за което той е готов да плати повече или което го кара да се чувства специален. Лукс може да бъде и възможността да минавам пред всички чакащи в любимия ми ресторант или да получавам персонализирани новини по e-mail. Може да бъде не само най-новия модел BMW, но и колело, с което да се чувствам като част от еко-отговорните градски иноватори.
- Комуникацията в интернет, противно на очакванията, не кара хората да живеят само онлайн, а напротив - води до все повече срещи на хора, които са се запознали в интернет, но искат да разширят комуникацията си и на живо.
- Екологията вече отдавна не е занимание на хипита-маргинали. Свидетели сме на реална промяна, щом самите организации се стараят да накарат клиентите си да се държат еко-отговорно: от държавни политики до създаване на продукти от по-безвредни материали, което днес не се приема като пример за изключителна социална отговроност, а се превръща в нов стандарт.
- Публиките вече не търсят нова информация, защото могат да я открият навсякъде. Те обаче ще са много благодарни, ако им предоставите точната информация - докажете, че newsletter-ът ви си струва, дайте им възможност да филтрират новините ви. Ще получите благодарност под формата за по-висок трафик.
- "Автоматизираната благотворителност" (възможност потребителят много лесно да се включи в благотворителна инициатива) е добър начин да ангажирате потребителите - схемите за даряване на определен процент от печалбите са твърде позната форма, но има и други начини да стимулирате клиентите си да бъдат по-добри. Така се осъществява лесен начин за дарителство, а и компанията-инициатор печели позитиви в очите на публиките.
- Интернет е място, където разкриваме ужасно много информация, затова потребителите търсят начини да съхранят и опазят личните си данни възможно най-добре. Затова те сериозно се оглеждат за начини да направят своя "дигитален сейф" на информация.
- Комуникацията става много по-"зряла". Компаниите експериментират с послания, които шокират и предизвикват силен отзвук, играят на границата на приличното, а от време на време я прекрачват. Освен това самият комуникационен процес става по-зрял, двупосочен, като между равни участници.
Не мога да кажа, че всички 10 тенденции са революционни прозрения, но няма лошо синтезирано да си припомним някои новости. За мен лично изненадващи са точки 2 и донякъде 10, която обаче се наблюдава спорадично от векове, но според TrendWatching сега навлиза в мейнстрийма. Интересни са 7 и 8, като по въпроса за благотворителността се посочват интересни практики. Всъщност, това е и най-полезната част от доклада: практическите примери, които илюстрират тенденциите. Освен това текстът съдържа препратки и към стари анализи на TrendWatching (излизат всеки месец, може да се абонирате по e-mail, ако ви е интересно), които са доказали своята валидност и сила.
И още веднъж: ефектът на подобни "Best Of компилации" в края на годината е преди всичко свързан с възможността да се очертаят ясно и систематизират вече усетени тенденции. Намирам го за полезно.
___
лого: trendwatching.com
2 comments:
Интересни предвиждания.
Много ми хареса точка 4, за лукса.
Явно всички залагат на интенет и близката комуникация с потребителите и да не се гледа на тях просто като на клиенти, а на последователи.
Да, луксът е много интересен въпрос. А интернет отдавна е фактор, с който всички се съобразяват, но желанието да привлечеш клиентите и да ги превърнеш в евангелисти засега често си остава само желание.
Post a Comment