Friday, May 29, 2009

Нелогично поведение

Когато ситуацията се влошава, ти също ставаш по-лош. Логично ли е? Не. Случва ли се? Постоянно. Особено в условията на криза. Ето как биха изглеждали желанията на някои клиенти на рекламни и PR агенции, пренесени в обикновени ежедневни ситуации:


Любима фраза: "No, [do] the highlights. But I can only pay for the trim." Say WHAT?!
Justify Full
Всички забелязват тенденцията. Клиентите стават много настоятелни, понякога стигайки до невероятни крайности. А ситуацията е още по-тежка за малките агенции, които трудно могат да си позволят да откажат на клиент. И все пак, както казва и Петя, няма какво да се вайкаме и да се оплакваме от лоши клиенти. Пътят, както винаги е един: напред и нагоре по стълбицата на качеството. Защото когато предлагаш високо качество, ще запазиш старите клиенти, ще привлечеш нови и няма да се налага да влизаш в ценови войни, които всеки маркетолог определя като causa perduta. Естествено, има и друг път - пътят към опашката за социални помощи. Та какво си избирате?

Доказано е, че намаляването на маркетинговите бюджети и 'стиснатото' поведение на компаниите води до дългосрочни загуби с далеч по-голяма продължителност от икономическия спад. Но е разбираемо, че когато ножът опре до кокала, от маркетинговото перо се реже най-лесно - скорошно изследване на McKinsey го потвърждава. Затова трябва да запретваме ръкави и да оправдаем вложените в маркетингови дейности средства.
От резултатите на наградите Clio се вижда, че creative страната не е засегната. Въпреки намаляването в броя заявки, качеството е явно. От другата страна на монетата обаче стоят промените в управленските процеси за вземане на решения, в които се отделя много по-голямо внимание на измерването на възвръщаемостта, предпазливото отношение към традиционните скъпи рекламни канали (основно TV), както и обръщане към новите медии с надеждата те да се окажат по-ефективни в привличането на клиенти (въпреки че тук има сериозни разминавания в мненията).

В крайна сметка, всички говорят за промените, които кризата нанася върху поведението на потребителите. Защо тогава да се учудваме от промяната в поведението на b2b клиентите? Необходима е така добре познатата вече гъвкавост и адаптивност към новите условия. Да, не е лесно. Не си и помислям да го твърдя!





2 comments:

Petya N. Georgieva said...

хахаха искрено се посмях, но любимата ми фраза е:
"This is not a challenge, this is an opportunity".
Не звучи ли актуално за живота по време на криза? :)

Васи said...

Цялото клипче звучи актуално, а ти се концентрираш върху важен елемент - оптимизмът като ефективен (не се шегувам!) подход за справяне с кризата.

Още по темата: пак McKinsey предлагат метод за делегиране на маркетинговите бюджети, известен като правилото 80/20 (80% инвестиции в стари комуникационни пдоходи и 20% нови, чиято ефективност обаче да е лесно измерима). Ето тук има повече инфо: http://interactivemarketingtrends.blogspot.com/2009/05/one-rule-to-save-advertising.html