Thursday, March 5, 2009

Rights to the People

След големият скандал и отмяната на новите права, от Facebook започнаха да стъпват на пръсти всеки път, когато планират голяма промяна по сайта. Веднага след връщането на старите права за ползване на мрежата потребителите получиха покана да изкажат мнението си и да въведат предложения за промени:

Ако питате мен, цялата реакция по време на кризата беше много умна. Първо, браво за бързите действия още в началото - докато сутрешният вестник с информация за промяната още беше в раницата ми, вечерното издание информираше за връщането към старите права. Освен това Марк Цукърбърг сам чистосърдечно призна, че правилата не са написани добре и трябва да се променят. Е как да му се сърдиш на това искрено момче сега?! Вариантът да се даде думата на народа пък засвидетелства уважение към потребителите и служи като един вид извинение. Като резултат много от хората, които сериозно се бяха замислили дали да не закрият акаунтите си (включително и аз) се поуспокоиха и Facebook не понесе сериозни щети откъм количество потребители (което е и най-важния капитал на една социална мрежа).

От този момент нататък Facebook стана много внимателен, когато става дума за промени. Ето и последното доказателство:

След като първата промяна на интерфейса беше посрещната на нож от някой "консерватори", които се обединиха в групи за връщане на стария вид на сайта, сега създателите ще си имат много добро извинение: "Дадохме ви време да си кажете забележките и разработихме всичко в съответствие с преоблааващото мнение. Да живее демокрацията!"

От мрежата са се постарали да обяснят предстоящите промени, преди те да влязат в сила, за да се сведе до минимум недоволството и потребителите да се подготвят за новия вид на страницата - залог за по-високо одобрение:

Приятно е, че компанията залага все повече на директен контакт и involvement-стратегия за връзка с потребителите. Похвално е, че се учи от грешките си. В ерата на Web 2.0 става все по-важно да създадеш възможност за реално участие на потребителя в разработването на продукта. Засега тази практика е валидна основно за онлайн услуги и продукти, но все по-често се използва и за "реални" такива. Дали пък скоро маркетолозите няма да се откажат от фокус-групите и извадките и да започнат да се допитват до всички потребители, подобно на Facebook?





3 comments:

Joro Pentagram said...

Нали не си повярвала, че никога няма да ползват нещо ако им потрябва? Всъшност, за какво ви е този Фейсбук, като си имате собствени сайтове?

Васи said...

Тук въпросът не е в моето доверие към Фейсбук или доверието на други клиенти. Повече ме притеснява възможността да се узакони (чрез изрично споменаване в правилата за ползване) автоматичното прехвърляне на авторските права БЕЗ знанието на потребителите - те реално това направиха, като не информираха за промяната - което е в разрез с всякакви национални или общностни разпоредби за авторското право, да не говорим за границите на етиката.

Васи said...

А ползването на Фейсбук е напълно друга тема! :) Признавам - пристрастена съм.
Но определено бих спряла, ако ще ми взимат правата без да ме информират - най-малкото зашото така се нарушава правото ми на информиран избор.