Днес видях новата кампания на Орбител. За неразбралите, основните точки са три:
- печатните визии
- радио-рекламата
- интернет рекламата
Печатните визии наподобяват чужди кампании (Nescafe 3-в-1, Orbit, Rexona). Идеята за "ремикс" на чужди печатни визии си има както привърженици, така и отявлени критици. За едни идеята е свежа и забавна, докато другите смятат, че използването на чужд дизайн си е чиста проба интелектуална кражба. Ще се въздържа от коментар за моралната целесъобразност (и преди сме виждали копиране и "миксиране" със съмнително рекламно качество) и искам да обърна внимание на друго - когато вървиш по улицата и видиш билборд на Orbitel, за Интернет ли ще се сетиш или за кафе? Според мен е грешка една марка, която тепърва излиза на пазара, да залага на визия, която поражда асоциации с друга, значително по-силна марка, дори когато тя е на коренно различен продукт. Вероятността положителния имидж да се прехвърли от лидера върху навлизащия е нищожна в сравнение с вероятността новата марка въобще да не бъде забелязана - когато потребителят си е изградил устойчива асоциация, той винаги ще свързва конкретен стил или дизайн с вече наложената марка.
Радио-рекламата, от друга страна, наистина е свежа и много приятна. Използването на канала, както казва и Борислав Кандов, е напълно логично и закономерно, мелодията е свежа, текстът е приятна закачка - от личен опит мога да споделя, че когато ми спре нета в офиса, определено ми трябва подобно разведряване. Ако се задълбочаваме във въпроси за интелектуална кражба, както правят някои от коментаторите на печатните визии, трябва да се зададе въпросът колко средства са похарчени за откупване на права от The Village People за мелодията на "YMCA"?
Интернет рекламата може би обра най-силните негативи, след като доста от потребителите на уебсайта на вестник "дневник" бяха неприятно изненадани, когато всички букви "о" на заглавната страница на сайта носеха линк към сайта на Орбител. Наистина, действа разсейващо. От друга страна, наистина е нещо иновационно. За мен обаче представлява по-скоро ненужно разсейване на аудиторията и още по-лошо - ненужно изнервяне на част от потенциалните ти клиенти. При положение че ще се инвестира в иновативна интернет реклама, можеше да се помисли в посока на светлия Apple пример
Хареса ми друга идея на Орбител - когато търсиш в Google "ADSL", първа спонсорска връзка винаги е сайтът на ODSL. Не ми е ясно как от БТК са си позволили да допуснат такъв пропуск - тактиката е доста предвидима. Явно комуникационният мастодонт до такава степен се е успокоил от доскоро монополната си позиция в DSL-сферата, че е пропуснал да забележи настъпването на конкуренцията. Инерцията е най-голямото проклятие в маркетинга!
Стара слава: Орбител вече си спечели славата на компания с доста "интересна" рекламна стратегия, след като проправи пътя на сравнителната реклама у нас. В началото спорната реклама беше спряна от КЗК, но решението на третата инстанция, 5-членен състав на ВАС, беше в полза на Орбител. Конкурентът обвини БТК, че по времето, когато компанията заклеймява сравнителната рекламна практика, дъщерното дружество "БТК Мобайл" реализира кампания с директно сравнение на своя услуга с услуги на другите два мобилни оператора. Заради въпросната реклама, сравняваща услугите за Интернет трафик през мобилен телефон, на "БТК Мобайл" бе наложена глоба от КЗК поради съществени различия между техническите параметри на съпоставените продукти (2G и 3G технология). Жалбата бе подадена от "Мобилтел".
- печатните визии
- радио-рекламата
- интернет рекламата
Печатните визии наподобяват чужди кампании (Nescafe 3-в-1, Orbit, Rexona). Идеята за "ремикс" на чужди печатни визии си има както привърженици, така и отявлени критици. За едни идеята е свежа и забавна, докато другите смятат, че използването на чужд дизайн си е чиста проба интелектуална кражба. Ще се въздържа от коментар за моралната целесъобразност (и преди сме виждали копиране и "миксиране" със съмнително рекламно качество) и искам да обърна внимание на друго - когато вървиш по улицата и видиш билборд на Orbitel, за Интернет ли ще се сетиш или за кафе? Според мен е грешка една марка, която тепърва излиза на пазара, да залага на визия, която поражда асоциации с друга, значително по-силна марка, дори когато тя е на коренно различен продукт. Вероятността положителния имидж да се прехвърли от лидера върху навлизащия е нищожна в сравнение с вероятността новата марка въобще да не бъде забелязана - когато потребителят си е изградил устойчива асоциация, той винаги ще свързва конкретен стил или дизайн с вече наложената марка.
Радио-рекламата, от друга страна, наистина е свежа и много приятна. Използването на канала, както казва и Борислав Кандов, е напълно логично и закономерно, мелодията е свежа, текстът е приятна закачка - от личен опит мога да споделя, че когато ми спре нета в офиса, определено ми трябва подобно разведряване. Ако се задълбочаваме във въпроси за интелектуална кражба, както правят някои от коментаторите на печатните визии, трябва да се зададе въпросът колко средства са похарчени за откупване на права от The Village People за мелодията на "YMCA"?
Интернет рекламата може би обра най-силните негативи, след като доста от потребителите на уебсайта на вестник "дневник" бяха неприятно изненадани, когато всички букви "о" на заглавната страница на сайта носеха линк към сайта на Орбител. Наистина, действа разсейващо. От друга страна, наистина е нещо иновационно. За мен обаче представлява по-скоро ненужно разсейване на аудиторията и още по-лошо - ненужно изнервяне на част от потенциалните ти клиенти. При положение че ще се инвестира в иновативна интернет реклама, можеше да се помисли в посока на светлия Apple пример
Хареса ми друга идея на Орбител - когато търсиш в Google "ADSL", първа спонсорска връзка винаги е сайтът на ODSL. Не ми е ясно как от БТК са си позволили да допуснат такъв пропуск - тактиката е доста предвидима. Явно комуникационният мастодонт до такава степен се е успокоил от доскоро монополната си позиция в DSL-сферата, че е пропуснал да забележи настъпването на конкуренцията. Инерцията е най-голямото проклятие в маркетинга!
Стара слава: Орбител вече си спечели славата на компания с доста "интересна" рекламна стратегия, след като проправи пътя на сравнителната реклама у нас. В началото спорната реклама беше спряна от КЗК, но решението на третата инстанция, 5-членен състав на ВАС, беше в полза на Орбител. Конкурентът обвини БТК, че по времето, когато компанията заклеймява сравнителната рекламна практика, дъщерното дружество "БТК Мобайл" реализира кампания с директно сравнение на своя услуга с услуги на другите два мобилни оператора. Заради въпросната реклама, сравняваща услугите за Интернет трафик през мобилен телефон, на "БТК Мобайл" бе наложена глоба от КЗК поради съществени различия между техническите параметри на съпоставените продукти (2G и 3G технология). Жалбата бе подадена от "Мобилтел".
No comments:
Post a Comment