Tuesday, April 15, 2008

Мистерията "Кой-Кого"

Преди да сте си помислили каквото и да било, нега да уточня: говоря за въпроса "Кой Кого обслужва в PR-бранша"! Винаги съм си мислела, че този въпрос не би трябвало да стои пред хора, които се занимават с публичност и знаят истинската цена на коректната информация - явно съм се лъгала.

Нега да приведа конкретната случка, която ме наведе на тези мрачни размисли. Започваме общ проект с нов клиент. В разговор на четири очи между човек от нашата агенция и добре известен представител на PR-средите у нас съответният господин ояснява, че по принцип той се знаимава с PR-обслужването на съответния ни евентуален партньор. Ако приемем като чиста монета думата му, спираме директните преговори и започваме да движим нещата през PR-агенцията, което е коректната колегиална постъпка в този случай.
Все пак срещата с евентуалните ни партньори вече е насрочена, затова тя се провежда - и какво мислите, че се случва? PR-мениджърката на организацията с насмешка обяснява, че не работи с другата PR-агенция, тъй като преди доста време на няколко пъти са щели да правят проекти заедно, но нещата нито веднъж не били доведени до край - заслуга на PR-агенцията. Да, обаче логото на новите ни партньори стои в секцията "Клиенти" на сайта на Онази PR-агенция. Хайде сега ходи та обяснявай, че нямаш сестра...

Дали някой може да ми обясни как с чиста съвест можеш наляво и надясно да твърдиш, че имаш клиент, който въобще не знае за теб? И как не ти хрумва, че всичко лесно подлежи на проверка и оборване, което нанася доста лоши удари по репутацията ти. Не че наивно смятам, че конкретният PR-специалист се тревожи за имиджа си, като знам какво е мнението на преобладаващата част от PR-практиците за него, но все пак...

Още повече, че подобни изцепки нанасят вреда и на целия PR-сектор, като създават впечатление за група вятърничави самохвалци. По мнение на широката публика основна дейност на PR-а е да ... "разкрасява истината", за да го кажа по-меко. И все пак, когато лъжеш, го прави умно. И винаги имай едно наум за възможността да те уличат в подобна немарливост, особено когато оперираш на един толкова малък пазар, какъвто е нашия.





1 comment:

Стоян А. Стоянов said...

И на мен ми се е случвало.

Виждаш една камара клиенти в сайта на съответната ПР агенция, шефа й ти казва, че всички посочени са обслужвани на дългосрочен договор, а когато говориш с представител на клиента - нещата са коренно различни.

Мисля, че някои хора ги бие егото здраво, а и може би така се пробват да увеличат собствената си "Значимост".