Wednesday, March 19, 2008

Personal Branding

Днес смятам да започна една доста обширна тема, която ще се разпростре в няколко поста, но смятам, че е основополагаща. Ежедневно виждам как хората (дори тези, които се занимават професионално с комуникация) не могат да преценят как да се позиционират в социалния пазар - как да се представят пред обществото. Съзнавам, че темата е много обширна и определено има какво да се каже. Съзнавам и че задачата, която си поставям, е доста амбициозна (че кога ли не съм била!), защото темата е била говорена неведнъж от доста известни имена. Нямам намерение да претендирам за пълнота на разсъжденията или високо професионално качество на написаното - просто ще дам примери от личните ми наблюдения.

Вземете ме!
Започвам с този аспект на темата, защото в момента служебно ми се налага да я мисля - агенцията ми търси още хора - и виждам наистина фрапиращи неща. Личното позициониране на трудовия пазар е доказателство за тезата, че недоглеждането на дребни детайли дразни най-много и най-силно се набива на очи.
A priori мисля, че е ясно, че подходящо представяне без стойностно съдържание не може да има - или поне това ефектно представяне се разбива на пух и прах в момента, в който кандидатът стигне втора база, интервюто. От друга страна, и най-квалифицираният кандидат може да се самопрецака като не изпипа представянето си - тук важи твърдението, че нямаш втори шанс да направиш първо впечатление, а работодателят си създава първо впечатление именно чрез тексат на CV-то. Темата има още по-силно приложение в маркетинговия бранш, защото ако не можеш да продадеш добре себе си, надали ще се справиш с комуникирането на стока или услуга на клиента.
За общото оформление най-лесно и удобно е да не се проявява излишна креативност и да се придържаш към стандартната бланка за CV (или европейския формат, или този на Europass например). Но дори при нея срещам доста забавни вариации - цветни или графични заигравки. Наистина, недостатък при придържането към стандарта е невъзможността да изпъкнеш. В този смисъл трябва да се довериш на инстинкта си - дали няколко цветенца ще говорят за креативната ти натура или просто ще изглеждат като наивно детско търсене на внимание?
Данните за контакт също са от особено значение - добре е да сте на разположение по повече от един начин. GSM и e-mail са подходяща комбинация. Но няма нищо по-забавно от това да се свържеш с кандидат с адрес cunka16@... или пък с невероятния sexgod_pepi@... И тук импровизацията не винаги е подходяща.
Снимката също е важна. Забелязала съм, че много по-лесно се запомнят CV-та на кандидати, които са изпратили и снимка - психологически погледнато, визуализирането на абстракцията "моята личност" помага за създаване на по-трайно впечатление. Някой снимки обаче остават като жигосани в мозъка ти, но не с добро. Типичен пример е една дама, която ни беше пратила снимка като за сайт за запознанства - убийствено силен грим, разголено потниче и нацупени устнички, тип "новия клип от ТВ Планета". Все пак се предполага, че дамата кандидатства не точно за стриптизьорка...
Подредбата на предишния трудов опит и професионална квалификация е един от най-ключовите моменти. Това все пак е основата, на която ще се оценява кандидата - нещо като лично "съдържание на продукта". Следователно, всичко трябва да е максимално подредено и разбираемо. Важно е да се включи не само средно и висше образование, но и всякакъв тип класификационни курсове, сертификати и учебни инициативи - участието в училищни спектакли предполага, че имате опит с държание пред публика, а участието в студентския съвет на университета говори за личната амбиция. Постарайте се да включите всичко, което може да наклони везните във ваша полза. Но тук трябва да влезе само релевантна информация - надали работодателят ще се интересува от изявите ви на новогодишно тържество в детската градина. Прекаленото затрупване с детайли действа отблъскващо и разсейва работодателя, който в потока от информация може да пропусне това, което наистина го интересува.
Тук искам да отбележа и ролята на интернет-активностите. Ако имаш лична страница или водиш блог, който се доближава до професионалната сфера, подходящо е да споменеш този факт. Имам приятел, който точно така си намерил работа в един от големите всекидневници - оказало се, че работодателите го четат. Заниманията говорят много както за интересите, така и за персоналните качества на човек.
Не трябва да се пестят усилията да покажеш амбиция и ентусиазъм (естествено, търсейки баланса, за да не изглеждаш като маниак). Мотивационното писмо, написано не с хиляди клишета, а персонализирано към съответния работодател, може да отвори много врати. Веднага си личи дали текстът е писан просто за да се отметне изискването, или защото на кандидатът наистина му е интересна сферата на дейност на организацията.

Далеч съм от мисълта, че казвам нещо ново. Убедена съм обаче, че тези съвети трябва да се повтарят периодично, за да не се забравят. Съдейки по CV-тата, които получаваме, явно има много, които не помнят!





2 comments:

Александър Кръстев said...

Снежанке, връзките ти са мъртви за СиВи-тата.

А за какво ще пишеш следващия път?

Vassi said...

Упс! Съжалявам, грешката е поправена :)
А за следващия път - ще трябва да изчакаш и да видиш (под привидния тийзър се крие несигурността за коя част от темата първо ще ми дойде вдъхновение!)