Кофти е да си мислиш за лятото, което изглежда непосилно далечно в студените януарски дни, но бизнесът не чака - при определяне на рекламен бюджет трябва да се прави сметка отсега. Ето защо написах статия за нещо, което ми стана страшно интересно, тъй като (смея с гордост да заявя) е напълно ново за България и е един от проектите на нашата агенция. От в. "Дневник" бяха така добри да дадат една страничка на скромното ми творение.
Реклама за летовници - мисията не е невъзможна
Нетрадиционните комуникационни канали се развиват все по-бързо и в България
Новите комуникационни канали се развиват все по-успешно и у нас. Компаниите, които предпочитат иновативни методи за комуникация с публиките, могат да са доволни от бързото навлизане на подобни практики на българския пазар. Пример за тази тенденция е използването на въздушна реклама и авиопромоции, които започват да завоюват заслужено място в стратегиите на родните PR и рекламни практици.
Предимствата
Според изследване на института в Мейн, САЩ, за промотиране на щатската лотария въздушната реклама предизвиква 18.3% на запаметяване на съобщението само с 6% от рекламния бюджет; телевизионна, радио- и външна реклама използват цели 80% от рекламния бюджет, а имат почти същото или по-ниско ниво на запомняне - между 9.5% и 21.6%.
Изследванията показват, че въздушната реклама предоставя на публиката средно 17 секунди четивно време. Доказано е, че тя генерира около 20% от интереса към рекламирана стока или услуга в стандартна рекламна кампания, която използва и телевизионна, радио- и печатна реклама. Осемдесет и осем процента от хората познали минаващия въздушен транспарант, когато го видели половин час по-късно; 79% можели да си спомнят каква стока или услуга се рекламира; 67% запомнили поне половината от рекламното съобщение.
Отличителни белези
С въздушна реклама компанията рекламодател може да достигне до тясно таргетирана и сегментирана публика или да предаде посланието си до масова аудитория - хиляди плажуващи, посетители на концерти, спортни събития, търговски панаири и изложения, обществени паркове, голф игрища или просто хората, които са попаднали в досадно задръстване. Активният период за провеждане на въздушни рекламни кампании е от началото на май до края на септември. Този рекламен похват предоставя алтернативен метод за комуникация с целевите публики през активния летен сезон, когато конвенционалните рекламни канали не функционират на пълни обороти, а реципиентите са настроени ваканционно.
Въздушната реклама се характеризира с ефективни и икономически изгодни резултати, висок OTS (Opportunity to See), адаптивност към целевата публика. Въпреки своята простота и директност този комуникационен канал предлага някои възможности, които не присъстват в характеристиките на никой друг конкурентен канал за комуникация. Хиляди потенциални клиенти могат да бъдат достигнати едновременно при нисък CPM (относителна цена за хиляда импресии), което увеличава възвращаемостта на рекламния бюджет. При липса на пренасищане на канала с реклами и силна конкуренция съобщението може да бъде разпознато, възприето и запомнено по-лесно.
Технологията
Най-разпространеният метод за въздушна реклама са авиобанерите - въздушни транспаранти с големина от 1.5 м височина до 6 м х 15 м. За направата на транспарантите се използва специална лека и издръжлива материя от кръстосани полимерни нишки, сходна с платовете, от които се произвеждат парашути.
Самолетът, който тегли транспаранта, лети с ниска скорост - 90-100 км/ч (при срещуположен вятър от 30 км/ч например се достига много ниска скорост - 60-70 км/ч). Над плажове и населени места не е разрешено летене на по-малко от 50 м височина.
За да се увеличи максимално времето за експонация на рекламното съобщение, въздушната реклама се провежда в най-подходящото време на деня, когато плажовете са пълни, не по-рано от 10 часа сутринта. Когато слънцето е слабо и няма много плажуващи, полетът се отлага за следващ ден с по-добри метеорологични условия.
За да бъде максимално ефективна, въздушната реклама трябва да бъде съобразена със спецификата на средата за разпространение. Името на рекламодателя или продукта (освен ако не е вече доста известно и разпознаваемо за публиката) трябва лесно да се разпознава и разчита. Основната идея трябва да е изразена кратко, за да предизвика реакция у потенциалните клиенти дори само с един поглед. Текстът да е с голям размер на шрифта, добре подравнен и да е поставен на обикновен фон, който не отвлича вниманието от посланието. Илюстрациите трябва да предават основните апели, които се свързват с продукта или посланието, а всички незначителни детайли да бъдат изключени. Цветовете трябва да са ярки и с ограничен брой, контрастиращи помежду си. Добре е рекламодателите да вземат предвид факта, че цветовете на транспарантите ще изглеждат с по-ниска яркост поради прозрачността на олекотения материал на транспаранта.
Компаниите не трябва да се ограничават с традиционните методи за комуникация. Технологичният напредък предоставя много нови възможности и компания, която не проявява гъвкавост и инициативност при планиране на рекламната си стратегия, рискува да изгуби досегашните си позиции. Целевата публика вече може да бъде достигната на много места, традиционно виждани като недостъпни за рекламистите. Новите възможности просто трябва да бъдат уловени.
Още миналата година рекламната агенция "Бенлет Марине" изгради цялостна концепция и проведе за пръв път в България подобен тип рекламна кампания. Бе нает и брандиран хеликоптер с марката и логото на клиент на агенцията, които летеше над цялото Южно Черноморие и разпръскваше рекламни материали на клиента. След проведения анализ се стигна до "учудващото" заключение от 400% CPM - Returnable Investment за компанията.
А ето и малко снимки, които показват за какво иде реч:
Реклама за летовници - мисията не е невъзможна
Нетрадиционните комуникационни канали се развиват все по-бързо и в България
Новите комуникационни канали се развиват все по-успешно и у нас. Компаниите, които предпочитат иновативни методи за комуникация с публиките, могат да са доволни от бързото навлизане на подобни практики на българския пазар. Пример за тази тенденция е използването на въздушна реклама и авиопромоции, които започват да завоюват заслужено място в стратегиите на родните PR и рекламни практици.
Предимствата
Според изследване на института в Мейн, САЩ, за промотиране на щатската лотария въздушната реклама предизвиква 18.3% на запаметяване на съобщението само с 6% от рекламния бюджет; телевизионна, радио- и външна реклама използват цели 80% от рекламния бюджет, а имат почти същото или по-ниско ниво на запомняне - между 9.5% и 21.6%.
Изследванията показват, че въздушната реклама предоставя на публиката средно 17 секунди четивно време. Доказано е, че тя генерира около 20% от интереса към рекламирана стока или услуга в стандартна рекламна кампания, която използва и телевизионна, радио- и печатна реклама. Осемдесет и осем процента от хората познали минаващия въздушен транспарант, когато го видели половин час по-късно; 79% можели да си спомнят каква стока или услуга се рекламира; 67% запомнили поне половината от рекламното съобщение.
Отличителни белези
С въздушна реклама компанията рекламодател може да достигне до тясно таргетирана и сегментирана публика или да предаде посланието си до масова аудитория - хиляди плажуващи, посетители на концерти, спортни събития, търговски панаири и изложения, обществени паркове, голф игрища или просто хората, които са попаднали в досадно задръстване. Активният период за провеждане на въздушни рекламни кампании е от началото на май до края на септември. Този рекламен похват предоставя алтернативен метод за комуникация с целевите публики през активния летен сезон, когато конвенционалните рекламни канали не функционират на пълни обороти, а реципиентите са настроени ваканционно.
Въздушната реклама се характеризира с ефективни и икономически изгодни резултати, висок OTS (Opportunity to See), адаптивност към целевата публика. Въпреки своята простота и директност този комуникационен канал предлага някои възможности, които не присъстват в характеристиките на никой друг конкурентен канал за комуникация. Хиляди потенциални клиенти могат да бъдат достигнати едновременно при нисък CPM (относителна цена за хиляда импресии), което увеличава възвращаемостта на рекламния бюджет. При липса на пренасищане на канала с реклами и силна конкуренция съобщението може да бъде разпознато, възприето и запомнено по-лесно.
Технологията
Най-разпространеният метод за въздушна реклама са авиобанерите - въздушни транспаранти с големина от 1.5 м височина до 6 м х 15 м. За направата на транспарантите се използва специална лека и издръжлива материя от кръстосани полимерни нишки, сходна с платовете, от които се произвеждат парашути.
Самолетът, който тегли транспаранта, лети с ниска скорост - 90-100 км/ч (при срещуположен вятър от 30 км/ч например се достига много ниска скорост - 60-70 км/ч). Над плажове и населени места не е разрешено летене на по-малко от 50 м височина.
За да се увеличи максимално времето за експонация на рекламното съобщение, въздушната реклама се провежда в най-подходящото време на деня, когато плажовете са пълни, не по-рано от 10 часа сутринта. Когато слънцето е слабо и няма много плажуващи, полетът се отлага за следващ ден с по-добри метеорологични условия.
За да бъде максимално ефективна, въздушната реклама трябва да бъде съобразена със спецификата на средата за разпространение. Името на рекламодателя или продукта (освен ако не е вече доста известно и разпознаваемо за публиката) трябва лесно да се разпознава и разчита. Основната идея трябва да е изразена кратко, за да предизвика реакция у потенциалните клиенти дори само с един поглед. Текстът да е с голям размер на шрифта, добре подравнен и да е поставен на обикновен фон, който не отвлича вниманието от посланието. Илюстрациите трябва да предават основните апели, които се свързват с продукта или посланието, а всички незначителни детайли да бъдат изключени. Цветовете трябва да са ярки и с ограничен брой, контрастиращи помежду си. Добре е рекламодателите да вземат предвид факта, че цветовете на транспарантите ще изглеждат с по-ниска яркост поради прозрачността на олекотения материал на транспаранта.
Компаниите не трябва да се ограничават с традиционните методи за комуникация. Технологичният напредък предоставя много нови възможности и компания, която не проявява гъвкавост и инициативност при планиране на рекламната си стратегия, рискува да изгуби досегашните си позиции. Целевата публика вече може да бъде достигната на много места, традиционно виждани като недостъпни за рекламистите. Новите възможности просто трябва да бъдат уловени.
Още миналата година рекламната агенция "Бенлет Марине" изгради цялостна концепция и проведе за пръв път в България подобен тип рекламна кампания. Бе нает и брандиран хеликоптер с марката и логото на клиент на агенцията, които летеше над цялото Южно Черноморие и разпръскваше рекламни материали на клиента. След проведения анализ се стигна до "учудващото" заключение от 400% CPM - Returnable Investment за компанията.
А ето и малко снимки, които показват за какво иде реч:
1 comment:
Чудесно материалче, Васи.
Ще го имам впредвид. Особено когато си правя самореклама. :)
Така ще измеря и ефективността. Може да го пробвам това лято на морето и да проверя колко девойки ще се поинтересуват от предлаганата услуга...
Ще си запазя слогана в тайна. :)
Post a Comment