Sunday, January 20, 2008

Етническа коректност?

След като сутринта се занимавах с темата за религията в пост-модерното общество от конспекта ми по Народопсихология, сега намерих интересен пример за практическото приложение на теорията.

Никога не съм се замисляла сериозно за ролята на маркетинга във футбола (все пак съм жена!), но ето че и футболните отбори имат нужда от съвети по брандинг. Особено когато междукултурните комуникации стават все по-сложни в космополитния свят.
Негативните исторически конотации, свързани със символа кръст, имат особено силна позиция в мюсюлманските страни. Пресен пример е съдебната жалба на турски адвокат срещу футболния отбор "Интер". Явно г-н Барис Каска се е засегнал от поразяващата прилика между новите екипи на италианските играчи и официалната униформа на рицарите-тамплиери - и двете съставени от червен кръст на бял фон, т.нар. Кръст на Св. Георги. Според него кръстът на фланелките го е накарал да си мисли за насилията от миналото и да изпита силна мъка за загубите на прародителите си, вместо да се наслаждава на играта на любимия си "Фенербахче" (чиято загуба на мача с 3-0 според някои коментари е по-вероятната причина за тъгата на фена). Той дори подава молба до UEFA за анулиране на мача - вероятно според него загубата е провокирана от "заплашителния вид" на 11-те италианци (представете си, моля ви, уплаха на горките турски играчи!!! Странно, как ли мюсюлманите въобще дръзват например да стъпят в Англия, чийто местен флаг е просто обърнат настрани Кръст на Св. Георги?)
Прилагам и друг пример на футболна тематика, вече съвсем пряко свързан с маркетинг: в Саудитска Арабия голяма популярност завоюват копия на тениските на ФК Барселона, върху които традиционния кръст от логото на отбора липсва. Фалшификатите не са натоварени с негативните асоциации, които кръстът носи в арабския свят, следователно и продажбите им растат. Икономическата печалба от мърчандайзинга на клуба явно страда поради "некоректния" вид на емблемата.

И ако това са просто любопитни случай без да са станали (все още?) масова практика, те дават храна за размисъл що се отнася до представянето на западни "марки" в мюсюлманския свят, както и във всяка друга част на света със значителни културни различия. Въпреки че обичаме да изтъкваме космополитната същност и смесването на културите и традициите, характерно за началото на 21. век, не трябва да се забравя, че в голяма част от света отграничаването от Запада е повод за гордост. Това възраждане на националното самосъзнание като реакция срещу глобализацията трябва да се вземе предвид при маркетинг в многонационални компании, защото във все повече страни западното не е добро, а натрапчиво и нагло - питайте McDonald's или Coca-Cola, които се сблъскват с неодобрението и бойкота в арабския свят, тъй като тези марки винаги са се позиционирали в потребителското съзнание като еманация на Запада.





No comments: