Tuesday, December 18, 2007

Аз голям силен бял мъж

PR-тактиките за привличане на вниманието, използвани в България, за мен често са не просто непонятни, а направо отвратителни. Пресен пример е снимката, която бе разпространена от БГНЕС и тиражирана в няколко ежедневника. За хората, които не знаят кой е човекът на фотото, ще поясня - това е Венцислав Георгиев, един от собствениците на "Белла България".


Ако спрем дотук, всичко звучи като добро упражнение за студенти, изучаващи кризисен PR: какво правим, ако в страна, където екологичното самосъзнание на обществото се пробужда, нашият шеф е изтипосан до саморъчно отстрелян застрашен вид? Но странното е, че снимката е разпространена не от тайни конспиративни зложелатели, а от PR-отдела на компанията - чието задължение по принцип е да се грижи за имиджа на хората от върха, а не да подронва авторитета им.
Изплъзва ми се отговорът на въпроса кой гений на масовата комуникация е решил, че може да респектира или впечатли хората като популяризира кървавите хобита на началника си. Все пак, въпреки Бай-Ганьовското начало, което безспорно все още силно е застъпено в националния ни характер, дори в България се заражда активна позиция по въпроса за опазването на околната среда.
Далеч съм от мисълта, че гражданското общество у нас е узряло достатъчно, за да реагира на подобни отвратителни прояви чрез общ бойкот на продуктите на компанията. В много сайтове се изписаха стотици гневни коментари, но надали тази издънка ще намали продажбите или ще повлияе на пазарния дял на Белла - дори и ревностните еколози да гласуват с портмонето си, те са пренебрежимо малка част от целевата публика на компанията.
Копнея за мига, когато подобни примитивни PR-хватки и евтини трикове ще се санкционират подобаващо от обществото. Все пак вече не живеем в (надявам се!) безвъзвратно отминалите времена, когато убийството на екзотични видове е било запазено за аристокрацията и е било белег на сила (физическа или финансова).





1 comment:

Бисер said...

Зашо ли си мисля, че това ПР хрумване е на великия Наско Лазаров и неговата VIP Communication... Но както и да е.
Не знам защо има нужда от кризисен ПР и какво толкова е направяил Венцислав Георгиев ? Та той е герой ! Трябваше да го посрещнем с мантия от редки кожи, да му наемем за няколко дни прословутите крокодилски ботушки на Евгени Минчев, да му сложим в ръката жезъл от вековно дърво и красавица да му подари букет еделвайси, набрани в ранни зори от девствена девойка. След това да въздъхнем и заслужено да възкликнем: "Аууу, как ти отива !!! Я да те снимаме и така..."