Saturday, December 12, 2009

Top 50 от Facebook

Благодарение на Калина попаднах на интересна класация за 50те марки с най-много фенове във Facebook. Списъкът е внушителен и дава доста добри практики за привличане на повече фенове и стимулиране активността на аудиторията.

Няма да се впускам в подробни коментари по списъка, може да го видите сами. Преглеждайки някои от страниците обаче, извадих някои от най-често повтарящите се тактики за привличане на последователи (номерацията не отразява важност):
  1. Гласуване - дайте на хората право на глас и те ще се включат. Тази философия стои зад провеждането на разни и разнообразни анкети. Gatorade питат феновете кой е най-незабравимият момент от кариерата на Майкъл Джордан, Target търсят мнение от потебителите към коя благотворителна кауза да допринесе компанията, Vitaminwater задават въпроса какъв да бъде следващият вкус на напитката.
  2. Намаления, промоции, купони за намаления - отдавна талончетата за намаления не са само на хартия. Papa John's Pizza дават отстъпка на всеки, който е станал част от Facebook-феновете. Модни марки като Calvin Klein и ZARA, а дори и бързооборотни стоки като сладоледите Dipping Dots използват Facebook, за да информират потребителите за нови намаления или нови продукти.
  3. Обратна връзка и мнение - за разлика от преобладаващо едностранната комуникация от горната точка, умните бандове са открили силата на Facebook за събиране на мнението на клиентите си. По този начин действат Audi, Vogue, H&M, а отличник на випуска за мен е GAP, тъй като марката е разработила есенната си рекламна кампания, съобразявайки се именно с препоръките на феновете си.
  4. Потребителско съдържание - защо пък да не използваш фен-общността не само като източник на съвети, но и на съдържание? Dr. Pepper и Harley Davidson поощряват потребителите да споделят свои снимки, а Dunkin Doughnuts дори използват профил снимката си, за да отдадат дължимото на един "Фен на седмицата".
  5. Функционалност и интеграция - щом са ви намерили във Facebook, няма смисъл да карате феновете си да отидат другаде, за да комуникирате с тях. Напротив, развитието на водещите Facebook страници се движи по посока на пълна интеграция в социалната платформа. На страницата на BestBuy директно може да разгледате нови предложения и топ-оферти за покупка, а Pizza Hut са разработили приложение, с което директно може да си поръчате пицата през Facebook.
  6. Видео, видео, видео - в зависимост от марката, Facebook може да послужи доста добре и когато искате да покажете нещо на феновете си. Логичната употреба на видео е в профилите на филмови компании като Pixar, но пък има и също толкова приятни за окото видеа на модни компании като Louis Vuitton (които дори излъчиха на живо едно от ревютата си) и Victoria's Secret. Мррр!
Е, не всички примери в класацията се отличават с иновативни идеи за Facebook-живот. Например чипсовете Pringles не правят кой знае какво, но са сред 50-те лидери - доказателство, че ако марката ти е силна, посредствеността може да ти се размине.
Въпреки това повечето марки от Top50 имат ясно личаща стратегия за управление на Facebook-съдържанието, а и на поведението си в други социални мрежи - повечето Facebook страници имат връзка към Twitter, YouTube и други. Ако стратегията е адекватна на марката, няма значение дали предлагате скъпи часовници или кренвирши - винаги може да ангажирате потребителите и да създадете собствена общност.

Може да се учим от най-добрите: Disney, Starbucks и Coca-Cola.

___
снимка: gkv / blog





No comments: