Saturday, December 19, 2009

Герила маркетинг с умереност - IKEA

Интересните маркетингови кампании се базират на проста, но силна идея. А това е от особено голямо значение, когато кампанията е и с ограничен бюджет - основната идея при герила маркетинга.

Ето едно много добро решение, разработено за мебелните салони IKEA. Компанията се слави с нискобюджетните маркетингови решения (например нестандартната употреба на Facebook като основен канал за промотиране на новия им магазин в Малмьо) и отново доказва, че основният ресурс в рекламата трябва да е творческото виждане и силната концепция. Тук марката извлича позитиви като подчертава присъствието на своите продукти във водещи филми при прожекции в големи немски кина. Вниманието на зрителите е привлечено към продуктите на компанията с проста система от фенерчета:


(информация за творческия екип и концепцията - тук)

Естествено, тук със сигурност е потърсено съдействието на кината, за което IKEA са платили достатъчно. Въпреки това бюджетът надали е бил твърде висок, а обхватът от 13000 зрители е сериозен. По време на прожекцията вниманието със сигурност е фокусирано върху екрана, а средата е изчистена от други маркетингови послания, което прави подхода още по-ефективен. Раздаденият брой каталози пред кината (5000 вместо планираните 1000) е доказателство, че зрителите не са се нервирали от смелия ход на IKEA, а напротив - интересът им е бил спечелен.
Тук ключовото понятие е "умереност". От DDB Германия казват, че отбелязването на продукти във филмите е било ограничено до 2-3 пъти за филм - достатъчно, че да го видят всички и в същото време достатъчно малко, за да не дразни и да не кара зрителя да се чувства заклещен в 2-часов рекламен каталог. Развалянето на кино-илюзията по такъв начин е много сериозно "престъпление" в очите на заклетите киномани и сигурно е имало негативни реакции към идеята. Но пък при всички силни кампании има такива. Трябва да се премисли не само честотата на "рекламна пауза", но и моментите, когато това се случва - никой не би толерирал подобна игра в най-напрегнатия или най-драматичния момент от филма. И въпреки всички условности, кампанията определено е интересна и доста креативна.





2 comments:

hobot said...

да, предположенията са много силен аргумент.

Anonymous said...

Tитани са просто! Забележете, че няма адрес на магазин, няма лого, това ако беше в БГ... логото неизменно щеше да присъства:(, случайно някой да не се обърка.