Sunday, December 13, 2009

Внимание, маркетинг гуру!

Случайно днес попаднах на едно интересно видео oт 2007 - това е реакцията на ПР-звездата от световна величина Ал Рийс относно появата на iPhone. Видеото е само 9 минути, а втората част е още 6 минути. Основната теза на Рийс е свързана с разслояването на продуктовите предложения, което според него се наблюдава във всички категории. Имаме например Робикновена бира, светла бира, жива бира и т.н. Съответно, Рийс определя като нелогичен хода на Apple да предложи на пазара продукт, който се опитва да обедини много устройства в едно. В крайна сметка, казва той, iPhone прилича на швейцарско ножче - изглежда интересно, има много функции, но реално никой не го използва. И въобще, кой иска телевизорът му да принтира вестници, четката му за зъби да има вградена паста, а телефонът му да върши всякакви други изчанчени неща?

Чистосърдечно си признавам, че Ал Рийс определено не е сред любимите ми маркетинг експерти, затова с неприкрито задоволство изслушах цялата му тирада, а после хвърлих едно око на финансовите резултати на Apple, чийто ръст на печалбата с 47% за третото тримесечие на 2009 се дължи до голяма степен именно на iPhone, който за едно тримесечие е увеличил обема си продажби с 41%. От 2007 година насам мултифункционалното мобилно устройство не само не се сгромоляса зрелищно, но и еволюира до третото си поколение, а потребителите не се уморяват да купуват и да искат още. Междувременно App Store се разрастна и днес предлага десетки хиляди приложения, които разширяват функционалностите на телефона до небивали хоризонти - нали помните, той може дори да ви помогне да си върнете бившата.

Естествено, лесно е да гледаш от сегашната позиция, но трябва да отдадем заслуженото и да си признаем, че през 2007, от когато е и записът на Рийс, нищо не изглеждаше така, както сега. Успехът на iPhone не беше толкова сигурен, конкуренцията сред мобилните устройства беше ожесточена, а тенденцията да се предлагат евтини телефони-еднодневки, за която говори и Рийс, беше също толкова вероятна, колкото и триумфът на скъпи мултифункционални апарати.

Изводът, до който стигнах, е много прост - независимо кой стои пред вас, гледайте критично на съветите и експертните мнения. Бъдещето е много променлива и несигурна материя, затова помислете кое ви звучи логично и кое не чак толкова.

___
картинка: от тук





No comments: