Минавайки близо до Mall of Sofia ми направи впечатление следната реклама:
Извинявам се за лошото качество на изображението, но с телефон мога само толкова. Единствените думи на билборда са копито "МЕЧТА" и задължителният по закон текст "Консумирайте отговорно". Това е. Но искам да попитам - трябваха ли ви повече от три секунди, за да се сетите за рекламирания продукт? На мен не - походката на Разхождащия се Джони е достатъчно известна, за да се създаде устойчива асоциация в съзнанието на аудиторията между логото или неговите детайли и продукта. Силата на бранда е повече от явна - дори само един ботуш е достатъчен, за да се сетиш за уиски.
Естествено, изграждането на такава маркетингова позиция изисква време и е свързана с много инвестиции - все пак Johnny Walker е световна марка на почти 200 години. И не всеки маркетолог има щастието да работи за подобна марка - което, естествено, е свързано и с много голяма отговорност. Но всеки трябва да се старае към подобни резултати - когато само един детайл веднага ще създава точната асоциация у потребителите.
Извинявам се за лошото качество на изображението, но с телефон мога само толкова. Единствените думи на билборда са копито "МЕЧТА" и задължителният по закон текст "Консумирайте отговорно". Това е. Но искам да попитам - трябваха ли ви повече от три секунди, за да се сетите за рекламирания продукт? На мен не - походката на Разхождащия се Джони е достатъчно известна, за да се създаде устойчива асоциация в съзнанието на аудиторията между логото или неговите детайли и продукта. Силата на бранда е повече от явна - дори само един ботуш е достатъчен, за да се сетиш за уиски.
Естествено, изграждането на такава маркетингова позиция изисква време и е свързана с много инвестиции - все пак Johnny Walker е световна марка на почти 200 години. И не всеки маркетолог има щастието да работи за подобна марка - което, естествено, е свързано и с много голяма отговорност. Но всеки трябва да се старае към подобни резултати - когато само един детайл веднага ще създава точната асоциация у потребителите.
13 comments:
"не всеки маркетолог има щастието да работи за подобна марка" - не знам доколко мнението ми е компетентно, но си мисля, че медалът си има 2 страни - щастие е да работиш за Кока Кола или Джони Уокър, но пък и изискване за непрекъснат поток от свежи идеи, с ясното съзнание, че 80 % от идеите, които хрумват, вече са измислени и осъществени..
Да, много си права - именно затова веднага след това споменах и отговорностите. Очакванията на публиката са много високи и безкомпромисни, когато става дума за известни марки.
:)
пак ще дам пример с Кока Кола - за мен техния рекламен отдел е най-добър ever - аз съм човек, който гледа реклами за забавление и това не ми влияе на избора в магазина, с изключение на рекламите на КК: като гледам една от техните реклами, моментално ми се допива кола :)
От другата страна на сградата продължава, обаче не мога да се сетя какво точно пишеше пък там. :)
Така се получава когато се приложени както трябва brand consistency и sustainability. А големите компании ги могат и са ги измислили тези неща.
Моето опростено мислене ме довежда до "копито" - Продължавай по пътя подритвайки си мечтите.
Хм, може би е вид изкривяване, но гледайки ботуша, си мислех за... ботуш!
Може би трябва денонощно да вриш и кипиш в рекламата, за да не забравяш как изглеждат символите на най-успешните марки и тези от които се учиш всекидневно. Аз поглъщам главно текст и съзнателно не забелязвам рекламите, защото само ми изпомпват силите и вниманието.
Което означава, че забравям и съответните имиджови константи на марките-отличници.
Все пак да не забравяме че Джони Уокър имат за задача... да продават уиски! И чак след това да бъдат cool.
От известно време не пия, може би заради добрата насоченост на рекламата на Джони (таргетират само хора, които пият) не забелязвам рекламата им и не направих никаква асоциация с парчето ботуш.
Разбира се, това не действа на всеки. Освен това често не се усещаме, когато ни действа - въпреки че знам механизмите, не винаги мога да се сдържа. Кока-Кола е типичният, но далеч не и единственият пример. Рекламите на сладоледи Haagen-Dazs са ми подействали толкова, че когато си търсех сладоледи в Холандия, първо към тях се отправях. Нищо, че съм гледала спотовете само по сайтове за реклама, защото марката не е налична в България.
Не пия уиски, но факт е, че ако някой ме попита за марка уиски, първо ще се сетя за Джони. Пак заради рекламите и внимателното изграждане на познаваемост на бранда.
"Кока кола" имат наистина best маркетинговата стратегия - дори и сега внасят "преработена" кока ( единствена фирма в САЩ с подобно разрешение). Апреди е била непреработена:). Няма как да не обичаш напитката, чисто физиологически.
"Не пия уиски, но факт е, че ако някой ме попита за марка уиски, първо ще се сетя за Джони."
Не искам да се заяждам, но точно поради факта, че не пиеш се сещаш веднага за Д. Уокър като те питат за уиски.
И донякъде подкрепям мнението на Комитата, при това като човек, който пие поне 1-2 седмично :)
Ако го нямаше отдолу надписа "консумирайте отговорно", първата асоциация щеше да е с ботуш на всеки 2ма от общо 3ма човека, освен ако не са се "запознали от близо" с продукта няколко пъти. Защото те знаят точната форма на въпросният ботуш.
а аз пия уиски много рядко, но се сещам първо за Бушмилс и после за Тюламор..
а даже не съм виждала в живота си реклама на Бушмилс
Абсолютно никой не смята, че рекламата е единственото, което продава продукта. Както Лита отбеляза, реклами на Бушмилс има рядко, но хората все пак го пият често.
Факт е, че може и да не се сетиш за Джони още в момента, когато го погледнеш. Но привлича вниманието ти и можеш лесно да го "разгадаеш". Което не може да се случи с по-непозната марка.
Е определено разгадаването е лесно, дори за малко по-възрастни хора. Аз исках да кажа, че е малко индиректно загатнато.
А иначе защо ли много хора пият в България Bushmills :)
Със сигурност мога да твърдя, че не е защото са разбирачи(а уискитaта им са наистина много добри), но както и да е :)
Post a Comment