Tuesday, September 1, 2009

Без производни!

Всеки се бори за внимание и това отдавна не ме учудва. Все по-рядко се впечатлявам от всевъзможни креативни начини за привличане на потребителските погледи, които маркетолозите измислят. Но за сметка на това винаги оставам същисана, когато някоя грамаданска компания проплаче при нарушаване на тази или онази част от интелектуалната си собственост от страна на "лоши-лоши" потребители.

Пример А: Клиентите ти са толкова влюбени в марката, че си устройват малък местен музей и поставят рекорд в "Гинес" за най-голям макет на твой продукт. Ти се радваш, помагаш им с каквото трябва и после използваш ентусиазма на доволните клиенти, за да привлечеш медийно внимание. Нали така? Да, ама не - поне според PEZ. Когато разбират за инициативата на семейство от Калифорния, създало внушителен музей на марката, от компанията завеждат дело. Умен ход ли е? Определено не. Типичен ли е за голяма корпорация? За жалост, да. Все още много компании се държат така, сякаш се намират в "каменната ера" отпреди 20-тина години, когато единствено тяхната дума можеше да бъде чута. Да, но реалността се е променила главоломно. Сега всеки читател на новинарски сайт може да се препъне в информацията за юридическата битка на бонбонения Голиат и калифорнийския Давид. На чия страна ще застане публиката - естествено, на страната на онеправдания семеен музей.

Пример Б: Ако кажеш, че си "фотошопнал" някоя фотография, може да влезеш в затвора. Или поне това искат от Adobe. В отговор на широката употреба на името на софтуера в смисъла на глагол, от компанията добавиха клауза в своите разпоредби, че "The image was photoshopped." трябва вече официално да се замества от "The image was enhanced using Adobe® Photoshop® software." Колкото и разбираем да е страхът за загуба на търговската марка при превръщането й в "generic term", на практика няма как да спреш хората да казват това, което искат да казват. Единственото, което ще постигнат от Adobe, са саркастични усмивки от страна на клиентите и спечелването на етикета "голяма лоша корпорация". Изходът е предизвестен, след като ставаме свидетели на същата ситуация много пъти, най-скоро при употребата на Google като глагол - в началото компанията беше недоволна, но постепенно прие факта, че няма как да пребориш общественото мнение, след като влезе в речниците на Oxford и Webster's. От 2006, когато това се случи, досега марката все още е на топ позиции в класациите за стойност на бранда. Adobe трябваше да се поучи от такива примери, вместо да влиза в излишна конфронтация с клиентите си.

Когато публиката използва марката ти по вирусни канали, най-доброто, което може да направиш, е да ги оставиш да се забавляват и естествено, да наблюдаваш отблизо какво се случва. Точно както правят Cirque du Soleil с фен-страницата си в MySpace, създадена, а и до днес поддържана от фен. По същата схема работят умните фирми - ако поддържниците ти толкова те харесват, че искат да създадат нещо, свързано с теб, защо да им пречиш?

___
снимка: Publicity Buzz





3 comments:

Аспарух К. said...

Ето ти още един странен казус. Получаваш по мейла прес-рилийз от звукозаписна фирма, в който се изтъкват новите творения на едикой си изпълнител. Публикуваш го със солидни редакции, защото текстът е писан, меко казано, неграмотно. В мейла е налице и снимка, която използваш като илюстрация на текста. След което представители на звукозаписната фирма ти се обаждат гневни и искат под заплаха със съд да махнеш публикацията на новината, защото не си дописал под снимката "Фото: Едикойси Рекърдс" и с това нарушаваш авторските им права. WTF? И все пак това е ежедневие.

Stefan Rusev said...

Странна работа.

Повечето фирми се стремят към точно такава популярност, а тези са недоволни.

Живеем в странен свят.

Stefan Rusev said...

Ето една много интересна презентация на Сет Годин: http://markbit.net/?p=453

В нея се говори фирмата да се стреми към точно такива последователи като тези.