Wednesday, July 15, 2009

Като Вазов за дизайнерите

До началото на 90-те години маркетинг в България реално няма. Да, но пък лого-дизайнът върви с пълна пара. И то движен само от шепа хора.

Наскоро попаднах на следния прелюбопитен проект, който си поставя амбициозната задача да събере на едно място творчеството на Стефан Кънчев. Кой?! Човекът, който е създал повечето от запазените знаци, превърнали се в емблеми на комунизма, като много от тях остават в употреба и днес. Негови са логото на БНТ, Петрол, София Прес, театър "Сълза и Смях"... Ох, няма да изреждам, че ще ми се завие свят.

Изключително трудно е да създадеш знак, който без думи още при първия поглед да разкрива същността на организацията и нейната цел, а в същото време да е достатъчно прост и стилизиран, че да може да бъде разпознат веднага. "Антената" на БНТ например винаги ще стои в личното ми топ 3 като лого-модел за подражание. До вчера нямах представа, че Стефан Кънчев стои зад създаването не само на любимата ми антена, но и на толкова много други лога. Разглеждайки сайта, неволно в главата ми изникна асоциацията с Иван Вазов - същото необятно творчество, основополагащо за развитието на българското изкуство, но в коренно различно направление.

П.П. Специално благодарско на Анди, че ме открехна за проекта!





3 comments:

plamenj said...

Мтцъ - извън "основополагащата" си роля за беге литературата Вазов е посредствен писател. А Кънчев е ееей такъв дизайнер и от сегашна гледна точка. Голям.

Бисер said...

Хубаво е да се следи Twitter! Оценявам! ;)

Unknown said...

Честно казано, личното ми мнение за творчеството на Вазов не е особено добро, но не може да се отрече, че има сериозна роля в литературата ни. Именно затова използвам "необятно" и "основополагащо", а не други прилагателни.
За разлика от него Кънчев е не само значим, но и безбожно интересен визуален автор :)
И да - забравих, но сега ще допълня поста за източника - мерси, Бисере!