Monday, May 4, 2009

Гауда, бекон или хранителен маркетинг

Тук взе, че се получи една малка холандска поредица, но тя определено няма да се превърне в постоянна тенденция.

Днес ще ви говоря за сирене. По-точно, за гауда. Холандците са известни с консумацията на сирене, а гаудата е едно от най-известните им сирена. До скоро обаче сиренето се е консумирало единствено като съставка в ястия. Докато преди около 30-40 години неизвестен (поне за мен) маркетолог не въвел традицията сурово сирене гауда да се реже на кубчета и да се сервира като мезе за бира. В резултат на този трик продажбите на гауда скочили с 30%. И вече е напълно нормално докато си гледате мача и пиете биричка с приятели да хапвате сиренце на клечка. Данните не са точни, но ми бяха дадени от преподавателя ми по международен маркетинг.
Има и други подобни примери. Едуард Бърнейс популяризира типичната "закуска за шампиони" от бекон и пържени яйца като метод за стимулиране на продажбите на бекон. Естествено, днес никой нормален лекар не би препоръчал подобна холестеролна бомба като старт за деня, но тогава анкетираните експерти го препоръчват. Дали са били "предразположени" към отговора остава загадка.
Естествено, такава значителна промяна в хранителните навици на цяла нация е доста трудна за постигане. Затова и тези примери са толкова известни - защото са единици. Но те доказват, че една добра идея може да донесе невероятни позитиви на компанията и продажбите на продукта. От подобно увеличаване на търсенето печели не само вашата компания, но и конкурентите, затова трябва да бъде сериозно пресметнато каква ще бъде възвръщаемостта на маркетинговите усилия - нямате желание просто да дадето по-голямата част от пая, който сами сте изпекли, на някой друг, нали? Но потенциалната печалба може да е много по-висока. И пак, всичко зависи от контекста, подхода, конкретиката на ситуацията.





No comments: