Sunday, April 26, 2009

Холандски дефицитен маркетинг

Леуварден може да има много качества, но продължителното работно време на магазините определено не е едно от тях. В събота (както и всяка друга вечер) всичко затваря след 6 часа. Магазините отварят врати чак в понеделник на обяд (13:30). На печелившите - честито!
Затова пък всяка последна неделя от месеца е малък празник - магазините работят! Оказва се, че стратегията е доста печеливща. Обхождайки централните улици, днес е почти невъзможно да се разминеш от народ. Таймингът е подсилен и от предстоящи празници (30 април е Денят на кралицата, огромен холандски празник).
Накратко, в мозъка се случва следното: "О, днес е последната неделя. Само днес имам шанс да разгледам магазините в неделя (не че през другите дни са затворени, но все пак...). Я да видим какво има." Чистосърдечно си признавам, при мен резултатът беше две блузи, чифт дънки и кецове. Манипулируема съм колкото всеки друг.

Докато разсъждавах над касовите бележки, си дадох сметка, че този трик е много стар и е описан от проф. Чалдини достатъчно отдавна като принцип на дефицита. Принципът е прост и работи доста добре: накарай хората да си мислят, че имат ограничен ресурс (време, бройка, VIP-достъп) до стока/услуга и доста по-лесно ще породиш интерес и вероятност за покупка. Типичен учебникарски пример е любимата на всяка жена дума "разпродажба" - усещането остава, дори ако се окаже, че намалението е малко.
Дали магазините губят много като остават затворени през другите три недели от месеца? Вероятно не чак толкова. По принцип не обичам да меря на око и да вадя заключения на базата на такива несигурни източници, но сега ще го направя: няма откъде да взема точни данни за продажбите, но се обзалагам, че днешната shopping-mania, обзела града, действа на бизнеса по-позитивно, отколкото възможните постъпления от редовна работа в неделя (като се вземе предвид също заплатата на персонала и прочее разходи).





No comments: