Monday, April 6, 2009

Корпоративни блогове

Последния панел от Digital Marketing World конференцията, който посетих, разглеждаше ролята на корпоративните блогове. Тъй като това е особено нова територия (поне за България), сметнах, че ще ми е интересно да чуя какво имат да кажат някои от Големите в сферата. Както и за предните два панела, които посетих, се оказах напълно права.

Lionel Menchaca от Dell отвори темата с обяснението, че корпорацията е започнала да води собствен блог поради желанието да се включи в разговорите на клиентите си. Блоговете, отбеляза той, са много гъвкав инструмент за комуникация и могат бързо да дадат информация за предстоящите планове на компанията, което от своя страна ще погъделичка любопитството на клиентите. По думите на Christi Day, адаптирането към желанията на потребителите е било основна причина и за Southwest Airlines да направят блог, а да се включат и във Facebook и Twitter.
Съвети: Корпоративната култура сериозно влияе на целеполагането при създаването на корпоративния блог. Важно е обаче компанията да се адаптира към специфичния стил на блоговете, който е по-открит и неформален - съответно, да загърби сухарските корпоративни изказвания тип 'годишен доклад'.
Екип: Southwest вече има голям екип от корпоративни блогъри - около 30. Блогът се поддържа от 7 основни служители, за изборът на които компанията залага не толкова на познания по интернет технологии, колкото на това хората да споделят силен ентусиазъм към развитието на марката. Любимата ми фраза от този панел на конференцията беше казана именно по този въпрос: "We hire you for attitude, we train you for skills." И това ако не е добра корпоративна мантра!
За блога на Dell се грижат 'social media type of people', а не техничари. Все пак Menchaca не отрече, че специалисти по корпоративни комуникации постоянно следят блога и оценяват в каква посока трябва да се насочи неговото развитие, за да отговори на стратегическите цели на компанията.
За Southwest блогът е допълнителен комуникационен канал, чието развитие не може да се случва на принципа на нормираното работно време. Екипът е готов да блогва от всяко място и по всяко време.
Темите: Southwest признават, че още има случаи, когато някой пост, който компанията оценява високо, се оказва безинтересен за потребителите. От друга страна, понякога теми, които екипът е счел за 'слаби' привличат вниманието.
От Dell вече имат формула за успех: трябва да следиш за какво говорят хората (други блогове, форуми, Facebook, ...) и да се включиш на тази честота, за да привлечеш вниманието.
Негативистите: Когато се появи някой, който с настървение изразява негативното си мнение на корпоративния ви блог, как трябва да реагирате? Със сигурност не и да го цензурирате - това ще го мотивира още повече, а и може да донесе негативи на репутацията на компанията. Всъщност 'клеветниците' може да имат и позитивен ефект - те ще вдъхновят верните фенове да споделят положителното си мнение. Ако запази негативните коментари и ги обори с реални аргументи, организацията ще затвърди корпоративната си репутация. За жалост, нито един от двамата гости не отговори на интересния въпрос в тази тема (който не беше зададен от модератора, а според мен трябваше) - какво да прави компанията, ако негативните коментари са напълно заслужени?
Колко? По въпроса колко често трябва да се обновява съдържанието в корпоративния блог двамата гости очертаха двете крайности на темата: докато от Southwest все още си поставят норми (макар и гъвкави според външните фактори и корпоративните събития), от Dell вече се ограничават, за да не създават твърде много съдържание за кратък период от време и така да объркат аудиторията. Вероятно истината е някъде по средата.

Ще завърша с една връзка към българската действителност: наскоро 74% анкетирани казват, че има полза от корпоративен блог. А сега да си помисля колко корпоративни блога съм чела през последния месец... хм... Да гледаме положително - поне има широко поле за развитие!





1 comment:

Бисер said...

"Dell" са безкрайно интересни в това отношение. Тъй като това е сегментът, в който напоследък работя най-много, няма как да не ги отлича за страхотната им работа в областта на обратната връзка. Искам да насоча вниманието ти към точно определено нещо. Когато влезеш в сайта им и натиснеш долу в ляво на линка "Company information", попадаш на тази страница:
http://www1.euro.dell.com/content/topics/global.aspx/about_dell/company/main/company?c=bg&l=en&redirect=1&s=corp

Най-интересното на нея е сайдбарът вдясно, озаглавен "Get connected". Там можеш да откриеш връзките им не само към блоговете и RSS-a, но и за присъствието им в FB, Twitter, Flickr, дори Second Life. Разгледай ги ! Систематизирането на връзките им и предоставяне на линкове до едва ли не всички техни групи на корпоративният им сайт е нещо, което не срещнах осъществено никъде другаде. Изглежда ми чудесна идеята да си качваш снимките направо на групата във Flickr, видеофайловете да са разпределени по групите и основната страница във FB, всички промени и покани за присъствието във втората реалност(Second Life) да са лесно видими от основния сайт... Имах подробни предложения и за България, но за момента не се приемат. Страхът от социалните мрежи тук все още е голям.