Tuesday, April 22, 2008

Аман!

Страхотно турско възклицание. Без да омаловажавам родния ни език, тази дума е на устата ми винаги, когато видя нещо, от което вече страшно ми е псинало. Сега казвам "Аман!" заради следните страховити примери на българските творчески екипи. Просто не ми го побира главата как някой екип с чиста съвест си поставя името под подобни неща. Но тук думите са безсилни. Просто гледайте:


Пръв фаворит е рекламата на Globul, получила известност като "Побеснелият вълк". Ако някой ми обясни творческата концепция и търсения ефект, получава карамелено бонбонче:


За жалост не мога да намеря друга ТВ-реклама, която трябваше да влезе тук. Става дума за рекламата на Maggi Малки Тайни, сос за спагети Болонезе. Tagline на въпросната реклама беше "Ако търсите път към сърцето на любимия, пригответе му спагети Болонеза". ОК, явно хората са чели книжки от проф. Кафтанджиев, но се съмнявам, че който и да е има предвид посланията за любовта да се изпълняват на толкова буквално ниво. Вярно, че имаме поговорка "Любовта на мъжа минава през стомаха", но тази буквализация малко ме дразни. Ефектът на едно послание винаги е по-добър, когато се поднесе на подсъзнателно ниво.

Продължавам с нещо плашещо - огромно бебе. Първия път, когато минах покрай този билборд, не загрях какво не е наред, но някъде в мен светна червена лампичка. След по-внимателен оглед забелязах, че лепнато така върху фона от хълмове и тревица, бебето просто изглежда като дете на великан.

За да не ме обвини някой в едностранчивост, държа да отбележа, че и у нас има много добри реклами. Както и че навсякъде по света има лоши. Ще направя продължение-опровержение на гореизложеното тези дни - очаквайте...





11 comments:

Anonymous said...

Аман от васи,
сега това момиче се има за особено умна - На "Моята скромна персона" виждаме някакъв несполучлив опит с фотошоп на нещо като охлюв или кои знае какво е това. Ако някой иска "дози от Васи"... еди какво си, ами ако не иска...за тези хора които не искат не е помислено. Както и да е - оба4е тази незадоволена жена има наглостта да критикува и не ми е ясно от позицията на каква го прави.
Просто тя има късмет засега, но внимаваи Васи, повечето мъже не си падат по критични жени като теб!
Анонимен

Unknown said...

Здравей! Наистина обичам негативни коментари - карат ме да се замисля и писането ми става още по-приятно. Не си прав, че за хората, които не искат да имат нищо общо с този блог, не е помислено - просто други светила са се сетили при разработването на софтуера да сложат едно удобно бутонче "Х" - ако на човек не му се нрави това, което вижда, просто кликва там и problem solved. Никого не задържам тук насила, и без това достатъчно малко хора ме четат.
"Наглостта да критикувам" ми е гарантирана от Конституцията, а го правя от позицията на човек, който се интересува от нещата и иска да изкаже мнение - дали го правя на кафе пред приятели, или тук, си е личен избор. Съмнявам се да съм оставила впечатлението, че се възприемам като висше светило по някой въпрос, напълно отворена съм към спор. За да се развие такъв обаче, трябва да чуя чуждо мнение, а ти сипеш нападки към автора, без да даваш контра-аргументация по темата - ще ми е интересно да знам, ако си харесал рекламите, които аз критикувам, и какви качества притежават.
Наистина имам късмет, за което съм много благодарна на Съдбата, но това е предмет на друг разговор. И доста слабо ме интересува дали мъжете харесват критични жени или не - ако някой не ме харесва, не си струва да се променям заради него, а и все още не съм се запритеснявала, че ще остана стара мома или нещо подобно.
И не съм жена, а момиче само на 20 - не ме надценявай! ;)

Anonymous said...

о, бърз отговор от мисс Васи - просто съм очарован от престорената ви скромност - чета блога ти от много време, а и мои приятели го четат, тъй че не си съвсем безизвестна.(То това е и целта ти предполагам, нали ПР е имидж, известност, тази измислена професия.)
Колкото до късмета - о`кей скъпа съдба, добра карма, както искаш го наречи - ясна си ми отвсякъде - ние селяндурите от провинцията си се мъчим но кой ни е крив нали!
Но когато се издигаш и виждаш по-слабите и по-неспособните не ти прави чест да ги критикуваш, защото и ти самият преди време си бил такъв или подобен. Критиката ти ме дразни,но е вярно - рекламата наистина е скапана - тази с вълка.

Бисер said...

Васи не е от хората, които се нуждаят от защита. Затова ще отбележа само едно нещо, защото ми стана забавно.

Ако авторът на един блог няма право да отправя критики, то какво право имат анонимните ? В процеса на комуникация много лесно се отличават "малките" личности във всяка ситуация - просто те нямат смелостта да застанат зад името си. Ти сам се поставяш в тази графа.

Няма нищо общо между това да имаш мнение и късмета. Изобщо няма. Но ако аз съм на твое място, бих подал сигнал и ще се оплача най-трогателно на Blogger. Има едно такова бутонче горе... Каква е тази Васи, че да си позволява такива неща, а ?!...

Anonymous said...

Уау!!!
Така е!
Това момиче определено не се нуждае от твоята защита!

Бисер said...

Радвам се, че сме на едно мнение. :)

И стига толкова спам.

Unknown said...

Думите ми не са престорена скромност а факт - имам много добра идея колко дневни посещения имам (не крия, че се интересувам от това) и те не са толкова, колкото би ми се искало. Няма да коментирам доколко PR е измислена професия - делегираните бюджети сами го показват. А щом съм ти ясна, поздравявам те - понякога сама не съм си ясна, но щом ти си ме разгадал, браво! Това не е сарказъм, напълно сериозно го казвам.
Критикувам не по-слабите или по-неспособните, а тези, които са твърде късогледи да разберат, че собствената им идея не струва и го правя, защото съм свикнала да проявявам самокритичност към себе си и се дразня, когато другите не го правят. И аз правя грешки и поемам критика за тях - защо да не посочвам грешките на другите? Ако ти звучи твърде гадно, нищо не мога да направя - това ми е мнението и нямам намерение да го спестявам. Въобще не съм се издигнала все още, или поне не дотам, че да оползотворявам рекламните бюджети на толкова голям рекламодател, какъвто е Globul - затова не смятам, че критикувам някой слаб или неспособен.
Не знам какво общо имаше провинцията в целия разговор, но както и да е. Наистина мисля да не се обяснявам повече, освен ако не чуя някаква конструктивна критика - щом рекламата действително не ти е харесала, не виждам защо спорим въобще.

Anonymous said...

Хм, поне ме накара да се замисля ..

Anonymous said...

Аз съм озлобен на целия ви бранш, защото преди време един "ПР мениджър", ме излъга и това доведе до доста неприятни последствия - загубих време и пари - двете най-липсващи неща в нашия измислен свят.
Аз се развивам в областта на точните науки, където всичко е ясно и точно и когато ми прилагат подобни лъжливи техники съм просто как да кажа безпомощен.

Колкото до провинцията, вметнах го в смисъл че например част от моите приятели от провинцията не само че нямат собствен блог, и не могат да си направят, но дори не изпитват нужда да кажат нещо на другите.
В този смисъл го казах.

А като не лош психолог - друга моя слабост - когато влязах в блога ти и го изчетох, разбрах минимум две неща за теб:
Първо, че си човек който непрекъснато търси нещо /изява; контакти/(вероятно си работохоличка)
Второ, ти си чувствително и ранимо момиче, надявам се никой да не злоупотреби с това.
Е, май прекалих лека нощ

Anonymous said...

Според мен тоя анонимнимиус сваля Васи, тука чета някакви психилигически анализи.
Човек полето е за коментари и има ясна тема. Пиши по темата.

Мнението ми за рекламата - моите уважения към рекламния отдел в Глобул - е че рекламите им изобщо не се запомнят, няма постоянни елементи. Освен може би това млечно-тревно зелено. Цвета е добро попадение общо взето.

В началото когато тръгнаха бяха избрали синьото и червеното, което беше откровенно кофти съчетание на цветове.
"Най-доброто предстои" - също е банално.
По-добре ми звучи "Глобул - глобализирай себе си",или "Интегрирай се" въпреки че и това не е кой знае колко оригинално! Звучи ми като "Влез в системата" и забрави за идентичността си!(Нали всъщност това и е лошото на глобализацията, но и доброто от друга гледна точка)

Колкото до момчето на полянката, искам да кажа, че ми напомня на момиченцето от рекламата на кисели млека "Пършевица", които в началото позиционираха марката си със снимчица на момиченце върху станиолите.

Anonymous said...

А теб ли искаш да свалям бе мисс Катя?!
Между впрочем си напълно права и за двете:
Че си падам по това момиче, нвъпреки че дори не знам как изглежда.
И че би следвало да пиша по темата ако имам да кажа нещо, а ако нямам да си замълча.
Съгласен съм с теб :)