Friday, March 14, 2008

Етикет на отговора

Тези дни Алекс изложи размисли за телефонния етикет, които и на мен много често ми минават през главата:
А когато не можеш да говориш, или затвори или изчакай телефона да спре да звъни. Но после върни обаждането! Особено ако имаш 2 или 3 поредни пропуснати повиквания. Изглежда като спешен случай.
Определено това се случва на всеки. Най-малкото странно е, когато трябва спешно да разговаряш с някого, а той решава, че точно този ден не му е до теб, оставяйки те в неведение относно важна информация по текущ работен проект, например. Казвам "странно", за да не напиша "ужаааасно дразнещо и неприлично"!

Същото често се случва и с друга модерна технология - e-mail-ът. Когато имаш две-три съобщения, в чийто subject фигурира думата "спешно" или "ASAP", проява на уважение към човека отсреща е да му драснеш поне един ред "В момента съм на много важна конференция, ще ти отговоря утре сутрин." или нещо от сорта. А писането на е-mail отнема най-много 2 минути. Повечето e-mail-клиенти и някой страхотни онлайн платформи като GMail имат опция за автоматичен отговор, когато сте твърде заети, за да отговорите в момента.
Това не е просто улеснение на работния процес или възможност да споделяте важна информация бързо. Комуникацията (поне правилната такава!) показва уважение към човека, с когото работите. И не си мислете, че подобни детайли са просто нещо, с което другите свикват и започват да не забелязват - всичко винаги има значение!

Един любим партньор на агенцията ми е почти 24-часа on-line - дори в срещи e-mail-ът се проверява постоянно, а ICQ остава включено за спешен разговор. Естествено, без човека, който седи на масата отсреща, да се чувства пренебрегнат - изпращат се само 2-3 думи и само когато въпросът не може да почака. От друга страна, клиенти често не отговарят на писма и не връщат обаждания с часове и дори дни без основателна причина. Хайде познайте с кого ми се работи повече, както и с кого работният процес е по-продуктивен!





2 comments:

Александър Кръстев said...

Не щеш ли да си направим телефонна компания?

Hristo said...

Хм,интересна тема, която ми провокира интереса и желанието да напиша 4-5 изречения. Наскоро се запознах с един човек случайно като се уговорихме да се чуем по телефона. Въпросният човек любезно си предостави и номера на известна месинджър програмка; и там се разбрахме да се чуем по телефона, но уви - нито веднъж не си вдигна телефона. Не знам за какъв етикет на комуникация става дума, защото не разбирам много от "културни" похвати, но определено липсваше нещо в "общуването" ни, може би нещо като натискането на зелената слушалка, пък дори и за да бъде изкречено примерно "Хайде престани да ми звъниш е***и" :);но няма какво да се учудвам - всеки може да прецени комуникацията между хората, най-лесно е да покарате 5 мин автомобил и ще усетите приятелската атмосфера, която се чувства между участниците в джижението. Със здраве...

P.S. Извинявам се, но станаха изреченията станаха повече от 5 , хаха