Thursday, August 16, 2007

В Китай всичко е голямо, бюджетите също

Когато видя нещо подобно на видеото по-долу, изпитвам силно желание да си приготвя сакчето и да паля с 300км/ч към някое слънчево място под слънцето, където НАИСТИНА се дават пари за PR и реклама (сиреч, това не е просто любим метод за пране на пари) и където клиентите са наясно, че публичност се получава срещу съответната сума. Наскоро един приятел ми разказа история, която на други географски ширини може да се приеме като анекдот - как клиент искал импресии на марката си по всички национални телевизии плюс други основни медии при организиране на събитие за "великодушния" бюджет от ... 520лв. Тук се включва както комисионната за агенцията, така и покриването на всички разходи за събитието. "Сиромах човек - жив дявол", хората в крайна сметка са се справили доста добре, но не там е работата...

А Nike знаят, че разходите за ИМК се връщат неколкократно: увеличаване на търсенето, допълнителен интерес от страна на потенциални клиенти, осведоменост за продукта, повишаване на репутацията... Май няма смисъл да цитирам учебници по публична комуникация. Привилегия е да работиш за клиент, който осъзнава стойността на всичко това - работата е много по-приятна без дълго увещаване за всяка изразходвана стотинка, а и получаваш възможност да разгърнеш пълния си творчески потенциал при планиране на маркетинговата кампания. Наистина завиждам на (ще се осмеля ли да го кажа?!) колегите в китайския офис на Wieden&Kennedy за страхотните клиенти.

Ето и самата история: През май 2007 Nike China организира турнир по street-ball, който се провежда в рамките на 3 състезателни дни, а кулминацията са финалните мачове в Забранения Град. Предварителните кръгове от турнира се разиграват около портите на Забранения Град, откъдето идва и наименованието на турнира - "Битката на деветте порти". По прекрасен начин агенцията съчетава културното наследство на Пекин със съвременната култура. Кампанията включва използване на множество комуникационни канали - като започнем от брандирането на бусовете, които набират състезатели, отбележим създаването на песен и видеоклип от най-известния местен рапър специално за събитието и стигнем до празненствата след финала на състезанието. Вижте сами за какво става дума:

Е, на хората не им се е налагало да правят от Нищо - Нещо, а са успели да направят от Нещо - Нещо-Мноооого-Голямо!





No comments: