С една седмица време до Коледа вече сигурно сериозно се замисляте дали добрият старец стяга шейната, товари подаръците и кара Рудолф и ко. да тренират редовно за дългия полет. Е, ако живеехте в Америка, нямаше да се притеснявате - там си имат сериозна система за следене на дядо Коледа.
Всъщност постоянното информиране на населението за пътя на дядо Коледа е част от дейността на NORAD - северноамерикаска военна организация, поддържана съвместно от гражданските въздухоплавателни агенции на САЩ и Канада. NORAD следи пътя на дядо Коледа още от 1955 година. Както голяма част от добрите идеи, и тази започва по случайност - със сбъркан телефон в реклама на Sears Roebuck & Co., приканяща децата да се обадят на белобрадия старец. Но пък от другата страна на сбърканата телефонна линия стоял не кой да е, а директорът на NORAD, полк. Хари Шууп. И добрият полковник накарал подчинените си да хвърлят по едно око на радара, за да забелeжат кога летящата шейна тръгва от Северния полюс. В онези врмена децата можели да се обаждат по телефона и да получат информация за движението на дядо Коледа, а днес всеки може да наблюдава процеса в реално време през интернет.
Медийното внимание, което NORAD получава на база тази своя дейност, явно е доста сериозно - все пак друго си е да се позовеш на американо-канадска система за сигурност, когато водиш новините на Бъдни вечер. От маркетингова гледна точка, това е доста интересен начин за привличане на внимание и повишаване на познаваемостта за организацията. Секторът на въздухоплаването е силно специализиран, а намеси ли се въпросът за сигурността, ситуацията става още по-чувствителна. Да не говорим за промяната в обществените нагласи в Северна Америка след атентатите от 11 септември. NORAD обаче са намерили много добро начинание, което им помага да накарат невръстните американчета и канадчета да бъдат в час с организацията, която пази небето над главите им. Освен забавни клипчета и планини от информация (дори техническите спецификации на шейната!), на сайта може да намерите отговор на въпроса "Какво е NORAD?" и информация как да се свържете с организацията. Медиите също са добре дошли. Още по-похвален е фактът, че кампанията се организира на базата на добролен труд, като всяка година 1250 служители на NORAD даряват от времето си, за да отговорят на сериозния публичен интерес както от жители на Северна Америка, така и от други части на света.
А като споменах познаваемост - колко от вас са чували за ГВА и какво знаете за нея?
Освен да вградите карта на сайта си, можете да следите белобрадия благороден дядо и като потърсите "Santa" в Google Maps на 24 декември. Мисля, че ще го пробвам. Току-виж съм си получила шоколада с мента!
5 comments:
Дааа, инфантилни хорица са американците...
Вярно е. Но пък имат много забавен начин на водене на public affairs - вероятно трупат определени дивиденти с такива кампании.
Признай си, че голяма част от нещата дето постваш и разсъжденията по тях и сама не си разбираш ..
Щом си останал с такова впечатление, няма да споря :)
Мисля, че е ясно, че не страдам от графомания и пиша, когато имам интерес.
Това странно ми напомня начина, по който National Physical Laboratory в Обединеното кралство популяризира тази година съществуването и мисията си чрез създаването на най-малкия снежен човек на света.
Хората често пъти имат особено резервирано отношение към военните и научно-технологични организации, едва ли не като към някакви могъщи магически предмети с напълно неясно предназначение и функциониране. Подобни кампании не само не са признак на инфантилност, но и успешно показват човешкото лице на въпросните организации, както и факта, че в тях не работят безчувствени биороботи, намръщени генерали и лишени от социален живот учени, а хора "от народа", включително такива, надарени с интелигентно чувство за хумор.
Post a Comment