Tuesday, December 1, 2009

Непреодолими различия

Честито начало на месеца. И за да го започнем по подобаващ начин, ето едно забавно видео с поука:


Сладурско видео на невероятните "фото-рапери" ;)

Но пък аз, с типичното си професионално изкривяване гледам на видеото по по-различен начин. Замислям се как марките, които ползваме, са много повече от марки, които ползваме. Да речем, че аз съм девойката от клипа. Снимам с Nikon, говоря по iPhone, пия Coke Light, обичам Lavazza, шоколад Lindt и Bailey's. И никога не бих могла да се обвържа с фен на Canon, HTC или Pepsi, защото това е непреодолима разлика в характерите. Естествено, качеството на продукта е определящо за избора ми. Или поне така ми се иска да си мисля. Всъщност голяма част от потребителските решения са емоционално украсени.

Ако марката успее да изгради силно позициониране, то тя се превръща в продължение на личността. Тогава потребителите са най-добрият рекламен канал. Евангелистите на марката защитават продукта много по-ревностно от всяка звезда, на която сте платили за endorcement. А и техният ентусиазъм е много по-заразителен, защото е по-близък до целевите публики и по-достоверен. Спорът между един ревностен "никонец" и опониращият му "канонец" привлича вниманието ми много по-силно от лъскава реклама в най-известното списание за фотография. А пък ако искате да разширите обхвата на аудиторията по рекламни канали, ще се наложи да влезете не в списание за фотография, а в lifestyle-издания например. И всичко това струва много, а води до съмнителни резултати. Всъщност разширяването на аудиторията може да стане и като дадете мотив на потребителя да разкаже на своите разни и разнообразни приятели за невероятния нов обектив, който си е купил - така той директно "облъчва" не само познатите си фото-фенове, но и нищо неподозиращите колеги в офиса или приятели, с които ходи на фитнес.

Естествено, изграждането на силна марка, от чието име хората са готови да говорят, не е евтино и изисква много усилия, но после се изплаща многократно. Ревностните поддръжници на марката действат като отделни "маркетингови отдели" в своето обкръжение и така доставят вашето съобщение директно до аудиторията. А от време на време достигат и до по-широк кръг хора - например когато са достатъчно "зарибени" за да съчинят песен, да напишат ода или да заснемат видео за това колко страхотна е марката ви. Дай боже всекиму ;)





No comments: