Wednesday, October 14, 2009

Планетата на феновете

Маркетолозите вече трябва да следят изкъсо още едно интернет-местенце. Момчетата от Svejo стартират нов проект, който може да се окаже доста добра среда за привличане на фенове и създаване на общност около общи интереси. Те насочиха вниманието ми към новия сайт, а аз, с меркантилния си маркетоложки ум, започнах да се замислям за това с какво той може да бъде полезен за създаването на виртуален фен-клуб на марка, лице или - защо не - компания.
Fanopic иска да знае на какво си фен. По думите на създателите си сайтът изгражда "социална среда за фенове от целия свят, която ще организира хора със сходни интереси да комуникират, изразяват себе си, забавляват, образоват, информират". С две думи тук може да намериш други пациенти, болни от твоята лична мания, независимо дали става дума за нещо познато като любовта към колите или за по-екзотични хобита като колекционирането на салфетки (все още не съм погледната дали има такава група, но може и да я създам съвсем скоро). Регистрацията е елементарна, а ползването на сайта е доста лесно и интуитивно. Все още има функционални и визуални моменти за изчистване, но това е нормално за едно Интернет-бебче на по-малко от две седмици.
При първоначален преглед функциите на Fanopic напомнят Fan Pages на Facebook - сравнението е неизбежно. Но тук самата концепция на платформата е мислена с оглед на това как да се стимулира активното участие на феновете, което е основен минус за фен-страниците на "голямата платформа" - и на мен редовно ми се случва да ставам фен на страници, за които забравям още на следващия ден. Освен познатото от Facebook създаване и присъединяване към други фен-страници, тук има един доста любопитен елемент - най-активните членове на дадена фен-страница могат да получат признание от другите си събратя, като по този начин се гарантира мотив за активното участие на потребителите. Все пак кой не обича да бъде признат? Активността ви в сайта пък генерира потребителски точки, които могат да бъдат използвани за допълнително популяризиране на информациите, които са най-близки до сърцето ви - всичко (от готина снимка на любимия певец по боксерки до новина за предстояща сбирка на клуба по филателия) може да се популяризира допълнително.
Платформата дава доста възможности за общуване, което е и основната обединяваща функция в една общност. Само времето ще покаже доколко социалната мрежа на феновете ще набере скорост, но е добре отрано да се ориентирате във функциите, които тя предлага. Fanopic си има и регистрация в Tyxo - ясен индикатор, който да ви ориентира за посещаемостта на сайта.
Засега се оказва, че българите най-много обичат ретро музика, Tiesto, Джони Деп, но и на брандове като Nokia, BMW, Nike и Google. Защо пък да не го използват и български марки, които търсят място за общуване с феновете си? Мисля, че Fanopic може да се превърне в доста удобен маркетингов инструмент за създаване на една разнообразна мултимедийна среда, в която основна звезда да е брандът ви.

___
снимка: Fanopic





7 comments:

marfi said...

Сайтът не е лош, но не успя да ме грабне :(

Отдавна съществуват подобни логики (ще говоря за логика, а не за това как е реализиранa технически - галерия, форум, wiki) Като споменатите технически приложения са част от п"ланетата на феновете", която поне засега не оправдава думите от прес рилийза > "фенове от целия свят" тъй като е достъпна само на български.

Не мисля че 12 000 посещения, който вкара НетИнфо вчера в сайта са показателни за каквото и да било, както и статистика "мерена" от един доста спорен брояч, чийто официален блог > http://tyxo.bg/blog/ връща "Error establishing a database connection".

В този ред на мисли и гледайки netlog, групите на facebook, както и групите на LinkedIn с огромния си ръст си мисля че fanopic е ужасно закъснял, с около... 5 години. Когато хората на запад вече са пропищяли от агрегатори и търсят нещо по-смислено, ние тук изграждаме ръчни при това агрегатори и ги лансираме като постижение.

Поздравления все пак на екипа реализирал проекта за усилията и времето, което са му посветили, надявам се скоро да излезнат с по-приемлив дизайн и нещо действително изключително, което да грабне хора като мен.

tuzemec said...

Тоя сайт е недоразумение някакво...

Васи said...

Сайтът не е нещо ново и революционно в глобален мащаб, вярно е. А и засега съм скептина, че ще приюти фенове от целия свят, освен ако не говорим за българите в чужбина. Но е тясно профилиран към една дейност, което може да е голям плюс. Ако Facebook включва голяма част от социалните ти онлайн-изяви, то Fanopic е насочен единствено към хобитата и "любовните ти забежки" по отношение на отделни известни лица, занимания или предмети.

12 000 посещения от вчера не са индикатор за нищо, ако не са част от дългосрочна тенденция за нарастване на вниманието, но за тенденциите трябва време.

Далеч съм от мисълта да хваля безусловно платформата, зашото техническите й плюсове и минуси нямат стойност, ако тя не е населена с много потребители. Дори от професионална позиция бих изчакала със съвети да се влагат активни усилия в покоряването й, но е добре да се има предвид, за да няма после големи изненади, когато (ако) значителният начален buzz наистина привлече много потребители. Затова я изследвам от "фенска" гледна точка в момента. Fanopic е интересно начинание и ще наблюдавам какво се случва със сайта и какво ново ще предложи на потребителите. Множеството коментари тези дни все пак привличат внимание, а и фактът, че зад гърба на Fanopic седи подкрепата на Netinfo, значи, че създателите разполагат с технически и професионален ресурс да го превърнат в нещо голямо :)

marfi said...

Не съм съгласен че маркетолозите трябва да налазват чак когато всички останали са го направили и мрежата е набрала популярност.

Особено в общества където на потребителите се раздават ribbons, звездички, рангове - leader board стил би било отлично решение, даден рекламист да заеме силни позиции в това подрастващо общество, да се слее с него още в началото и после ще му е много по-лесно да прокара посланието си, което току виж минало не само успешно, но и безплатно с оглед на заслугите му за изграждането на продукта :)

Що се отнася до екипа на Нетинфо, вероятно разполагат с технически ресурс, но професионален досега не съм имал щастието да срещна.

cipisec said...

Мен ме кефи ентусиазмът на екипа зад проекта. Да, има доста неща за доизчистване - най-вече технически, но има ли ентузиазъм и познания - ще има и успех :) Концептуално имам също малки опасения, но ще видим - дано ме опровергаят.
За измерването е прекалено рано да се говори за сайт на под месец време :) А за тиксо - или добро, или нищо :D

Boby said...

За какво да ползвам тези, а не facebook fan page?

Стефан Русев said...

интересен сайт, с готини възможности.
Аз дори порових и напарвих една тема и ще видим как ще се развият нещата.

Благодаря за представянето на сайта.