Friday, October 2, 2009

Миналото

Оруел беше отбелязал много точно, че който владее настоящето, владее и миналото. А всъщност който владее настоящето, определя бъдещето - или по-точно как в бъдеще хората ще се обръщат към миналото. И всичко това е въпрос на добро разказване, защото хората може и да не вярват напълно на добрия разказ, но винаги го запомнят, за разлика от скучната истина.
А рекламистите са именно разказвачи на добри и интересни истории. Това и разкрива новата кампания на бразилската рекламна агенция PropMark.


Тя доказва, че маркетингът може да играе ролята за определяне на историята: оказва се, че 100-годишната война е траяла 116 години, Холмс никога не е произнасял "Елементарно, Уотсън", а викингите не са носили шлемове с рога. Какво сега, сигурно ще ми кажат и че дядо Коледа е измислен ли?! ;)
Това не е първата подобна кампания на агенцията - през юни 2009 те доказват колко много са загубили някои исторически личности поради липса на добър маркетинг. Явно Леон Боули, истинският изобретател на кинематографа, е един от най-явните примери колко лоша шега може да изиграе отсъствието на ясна програма за позициониране:


Темата за пропагандата и съответно "греховния" произход на PR и маркетинга е любима на много изследователи на моралните измерения на сферата, но кампанията на PropMark бяга от тази дискусия, а се фокусира на това, че с добра реклама може да покориш света - например с емблематични реклами като "1984". И двете рекламни серии са много свежи и приятни, но за мен водят към едни по-особени размишления, свързани с "тъмната страна" и въпроса доколко е оправдано да променяш реалността за корпоративни цели. Ако питаш Coca-Cola, вероятно фиаското с Новата Кола въобще не се е случвало, но реалността е друга. Ако зависи от Apple, Стив Джобс никога не е напускал компанията (не, не гледайте периода 1985-1996!). И ако тези примери са свързани основно с маркетинг фолклора, то има и по-важни теми, които са прикривани или "редактирани" от пресметливи PR-и и маркетолози. Но няма да навлизам по-надълбоко, няма да говоря за политика, тук еднозначен отговор няма...





1 comment:

Бисер said...

Страшно полезен материал за силна кампания. Мерси! По-късно ще разгледам по-подробно.