Friday, April 3, 2009

Маркетингов успех във Facebook

Тази седмица беше много пълна откъм събития и времето определено е дефицитна стока в графика ми. След като описах първото събитие от Международната седмица в университета ми, сега ще обърна внимание на една много любопитна виртуална конференция, организирана от MarketingProfs - организация, чийто сайт и newsletter-и препоръчвам горещо на всички, които още не са абонирани. Конференцията със заглавие Digital Marketing World разглеждаше новите медии и ролята им в маркетинга. Имах възможност да присъствам само на някои от панелите, за първия от които ще разкажа сега.
Конференцията беше открита с разговор за Facebook - Facebook Success Stories, което естествено не учудва никого - социалната мрежа е много подходящо място за връзка с клиентите (настоящи и потенциални) и за създаване на усещане за по-персонализирана комуникация. Разговорът вклчваше трима гости, чиито продукти и услуги коренно се различават и показват колко многостранна може да бъде употребата на Facebook.

Опита си пръв сподели Arvind Kajaria, завеждащ маркетинга на 123Greetings.com. Компанията е развила приложение за Facebook, което позволява директна интеграция на услугата - за да изпратиш картичка, вече не се налага да ровиш за e-mail адреси и да се луташ из мрежата, а може да го направиш просто като впишеш името на приятеля си. Реално няма разлика в употребата на услугата през Facebook и през общия сайт, както и не се различава основната потребителска група. Arvind отбеляза, че за да използваш маркетинговия потенциал на социалната мрежа, трябва да си наясно с нейните принципи на действие и да използваш максимално тези принципи в своя полза - например, когато потребителят изпраща картичка, информацията се появява на неговия NewsFeed, което привлича вниманието на неговите приятели към услугата и гарантира бързо приемане на приложението от повече хора. Освен това всичко трябва да е просто и лесно, тъй като хората нямат желание да се натоварват със сложни процеси, докато са във Facebook.

За приложението на мрежата при промотиране на шоу-бизнеса говори Jessica Berlin от Cirque du Soleil. Световно известните представления на трупата вече имат самостоятелни фен-страници във Facebook. Вместо една обща интегрирана страница са създадени общо 7 отделни страници за всяко представление, тъй като публиката често се привързва към определено шоу. Всяка страница се управлява от един отговорник, но се запазва и обща линия относно визията. Страниците се оказват полезни не само за привличане на публика и разпространение на информация за предстоящи представления, но и за обратна връзка със зрителите, които споделят преживяванията си на стената на страницата. От компанията са развили и приложение: тест, който определя кое представление на Cirque du Soleil отговаря най-точно на вашите предпочитания. В процес на развитие е и приложение, което ще позволява закупуване на билети директно през Facebook. Jessica коментира и неофициалните групи, създадени от феновете - от Cirque du Soleil не комуникират с публиката през тях (което може да се отчете като пропуск), освен когато публикуват препратки към създадените от тях фен-страници. Въпреки това компанията има либерално отношение към съдържанието, създадено от потребители: страницата в MySpace е създадена от фен и развитието й остава в неговите ръце, като от Cirque du Soleil предоставят необходимата му информация. Относно социалните мрежи като цяло, Jessica каза "Там се случват всички разговори, следователно е по-добре да сме част от тях." Мъдро решение! Според нея редизайнът на Facebook позволява повече интерактивност и започване на диалог.

Последен говори създателят на кариерния сайт OneDayOneJob.com Willy Franzen. Това беше една не чак толкова успешна история. Идеята на Willy е да използва персонализирани реклами на хората, които търсят работа през неговия сайт. Рекламите включват снимка на кандидата и кратък текст от типа "Аз съм Джон и искам да работя за Дисни. Ако можете да ми помогнете с контакти, моля вижте резюмето ми тук..." Идеята обаче не се радва на чак такава популярност - както Willy казва, "Трудно е да накараш потребителите не просто да кликнат върху някоя реклама, а след това да купят продукта или услугата." Рекламите могат да генерират познаваемост, но не и толкова голям обем "покупки". Следователно и малко от канидатите за работа се осмеляват да вложат средства в подобен тип реклама при търсенето на работа. One Day... има и фен-страница, която се използва основно за да се следи потока от клиенти и да се открият нови тенденции в търсенето.

Един от важните изводи на разговора беше следния: Трябва да позволиш на потребителя да направи възможно най-много, без да излиза от Facebook -след като ползва мрежата, явно там му е приятно и не би имал желание да бъде пренасочен другаде.





1 comment:

cipisec said...

Чудесен пост! имам само 1 малък коментар - девойката от Слънчевия цирк каза, че те възприемат всяко отделно шоу като отделен бранд, така го и маркетират, затова имат и 7 фен страници. Още един път - поздравления за поста :)