Thursday, March 26, 2009

За едното красно име

Избирането на име винаги е голям проблем в брандинга. Mitsubishi изпатиха с Pajero в Испания и Южна Америка, но бързо се усетиха и го смениха - в крайна сметка никой не би карал джип-чекиджия (съжалявам за изказа, но случаят го изисква). Този пример вече си е извоювал позиция на христоматиен за всеки курс по брандинг и ясно показва, че маркетолозите, също като всички хора, може да не догледат някой детайл и после си патят от това. Съответно, проверката е важна част от целия маркетингов процес.
На скромния роден пазар си имаме и други светли примери - все се чудя дали някой нормален човек би отишъл при бармана и би му казал "Дай ми една малка "Путинка"!" Звучи някак ... И тук отново става дума за недоглеждане при навлизане на чужд пазар. Добре де, приемаме, че хората не са знаели. Обаче форма на висше късогледство е да избереш име, което носи негативна конотация *на собствения ти език*!!!

Името определено влиза в категорията на небезизвестния Рачко Пръдлето, когото цитирам и в заглавието. Иначе имат много приятен сайт, от който пък ви става ясно, че основаната през 2005 година ГАВРА е "правоприемник на утвърдената през последните 15 години търговска фирма ЛАНСЕЛОТ". Явно собственикът има странно чувство за хумор, не мога да и го обясня по друг начин.
Потърсих информация в опит да оправдая названието с механично приемане на името на чуждестранен инвеститор или нещо подробно, но не - фирмата си е 100% българска, а чужди фирми с такова наименование в млекопреработвателния сектор не открих. Потърсих и някакво международно значение на думата, което досега да ми е убягнало и единственото е много далечен еврейски термин. Явно и тази следа изстина.
Всъщност, като се вземат предвид скорошните открития за качеството на млечните продукти в България, името звучи доста подходящо. ;)





4 comments:

julian said...

И аз съм се чудил що за идея е това? Забелязвал съм млечни продукти на същата фирма в магазините и някак си нямам желание да си купя от тях /може и да са вкусни/, но първоначалната реакция е на отвращение. Какъв бизнесмен ли трябва да си за да кръстиш фирмата си "Гавра"...

Васи said...

Да, същата история с "Бор-Чвор". Пила съм прясното мляко, ОК е, но като съм в супермаркета, ръката ми автоматично го прескача само заради името...

Александър said...

Ама то проблемът с името на фирми, като "Гавра" и "Бор Чвор" е нищо при положение, че едните си държат на името и други лудости да са върху продуктите, а "Гавра" създават чудеса, като млечен продукт черен етикет... http://marketinglokal.com/2008/12/05/gavra-borcvor/

А иначе "Гавра" са доста сериозен вносител, а в производството изпълняват често поръчки за собствени марки на вериги супремаркети.

Васи said...

Бор-Чвор наистина си държат на името, явно с идеята да наблегнат на 'традиционния' вкус на купешкото кисело мляко. А 'Гавра' тези дни удариха конкуренцията в земята с кисело мляко по 15ст. в Бургас - в тази икономическа ситуация е донякъде разбираемо, че на редовия потребител не му пука коя марка купува, стига да е евтино.