Интересно и показателно съвпадение е, че публикувам този пост скоро преди Игнажден. Не само тогава, а през всеки ден от годината PR-агенциите тръпнат кой прекрачва прага им, особено когато това е нов клиент. Естествено, добрият войник събира информация за целта си предварително – каква е компанията, с какво се занимава, кои са преките й конкуренти и т.н. Нищо обаче не може да те подготви за човешкия фактор.
Един прелюбопитен спесимен, на който може да попаднеш, се квалифицира под родовото наименование Маркетинг Мадамите. Маркетинг Мадамите обикновено са работили в някоя рекламна или PR-агенция преди, омръзнало им е да се занимават с досадници и затова са минали... ами, от страната на досадниците.
Маркетинг Мадамите винаги смятат, че знаят повече. Имат по-креативни идеи от екипа на агенцията, но не биха ги споделили дори с пистолет опрян в слепоочието. Вместо да дадат конкретни насоки, използват любими фрази от типа „Ами не е точно това, което искаме.”, „Помислете в друга посока.” или любимото „С коя част от концепцията ни кореспондира тази идея?”
Маркетинг Мадамите никога не са доволни от конкретното предложение, въпреки че по принцип са ви наели, защото са харесали предварителната ви идея. Карат ви да разпишете още 5-6 предложения, докато накрая, естествено, не е останало нищо от началната идея. След 3-часова среща, от която вече ви иде да избягате с налудничави викове, да си изскубете косата и никога вече да не се занимавате с PR, те светнало заявяват, че имат Идея! (идеята винаги е с главна буква и удивителен знак накрая) и споделят предложение, което е на около 4,5 км разстояние от настоящата концепция и не се вписва по никакъв начин в рамките на първоначалния бриф.
Маркетинг Мадамите винаги са недоволни от изпълнението на проекта – например заради критичната подробност, че безалкохолните напитки от кетъринга са били отворени 10 минути преди времето по график. При дискутирането на изработката на печатни материали няма смисъл въобще да се хабите – може да се обзаложите, че логото е трябвало да бъде малко по-голямо и 2мм по вляво.
Маркетинг Мадамите са специалисти във всички области, не само в маркетинга. Те имат повече професионални компетенции от целия екип – като започнем от електричарите и стигнем до танцьорите.
Маркетинг Мадамите следват философията, че сроковете трябва да се спазват, но само от всички останали – одобренията от тях се бавят с дни, но 10-минутно закъснение за подадена от агенцията информация е недопустим непрофесионален пропуск, който доказва вашата тотална безполезност и средно тежка дебилност. При изоставане по графиците и необходимост да се работи извънредно (т.е. след 6ч. или не дай Боже в почивен ден), мрънкат и гледат лошо.
От друга страна, може късметът да ви се усмихне и да работите с някои от Добрите Доктори. Добрите Доктори са специалисти в своята сфера, изкачили са се чинно по корпоративната йерархия и сега са стигнали до мениджърски пост.
Добрите Доктори не са чак толкова креативни, колкото Маркетинг Мадамите, но за сметка на това знаят точно какво искат и ви оставят да си вършите работата. Посочват кое не им харесва и, още по-важно, обясняват защо конкретният елемент е неприемлив.
Добрите Доктори нямат много свободно време за празни приказки, затова рядко може да се радвате на среща по-дълга от час. Графикът на срещата обикновен следва строга схема: „Здрасти!”-„Нека видим какво имаме досега”-„Нека видим какво трябва да се промени”-„Нека видим какво още трябва да се свърши”-„Чао!” Това в никакъв случай не означава, че Добрите Доктори са сухари – напротив, просто ценят вашето и собственото си време.
Добрите Доктори не развиват теории от вашата сфера – те знаят, че всяка дейност изисква съответният специалист и са ви наели, не за да ви дават акъл, а за да свършите работата, която ви е поверена. Не ги интересува подготовката, а резултатът.
Добрите Доктори изискват детайлен график, но са готови да го спазват наравно с всички останали. Те са наясно, че трябва да вложат достатъчно собствени усилия, за да постигнете заедно необходимия резултат. Проверяват си пощата на равни интервали поне до 12 през нощта и не се притесняват от работа в почивните дни – не е приятно, но понякога се налага. Съответно, вие не се чувствате като идиот, защото трябва да им звъннете в събота следобед, като им давате да разберат, че и те могат да ви търсят в същото време.
Истината е, че няма как да знаеш кой прекрачва прага на залата за преговори – дали е Добър Доктор или Маркетинг Мадама си проличава в хода на работа. От своя страна агенцията може да направи само едно: да се опита да задоволи по най-добрия начин изискванията на клиента, независимо към какъв профил спада. Работата с Добрите Доктори е по-удовлетворяваща, докато един проект с Маркетинг Мадамите може да кали нервите ти по-добре от всичко друго. В крайна сметка, винаги може да се намери положителна страна. Има само една грешка, която според мен е недопустим грях за всеки PR-специалист – да позволи личното му отношение към хората, с които непосредствено работи при изпълнението на един проект, да се отрази на цялостното изпълнение по ангажимента към клиента. Добрите резултати остават в портфолиото, докато изхабените нерви и безсънните нощи просто отминават, като допринасят за сладостта на победата.
_________
*Забележка: Лицата, описани в този пост, за жалост, не са измислени. Приликата с реални случки и лица не е чиста случайност.
No comments:
Post a Comment