Monday, November 3, 2008

Влязохме в новините - с какво не е важно

Ликуй, народе! Доживяхме и наша реклама да влезе в международния сайт AdRANTs. Само да беше и за добро, ама нищо де - следващия път!

Това се появи още преди две седмици, но чак сега намерих време да напиша нещо по темата. На сайта е качена една от най-любимите ми родни реклами - става дума за Мастика "Пещера" и сезона на дините. Заглавието е достатъчно красноречиво: "Bulgarian Ad Objectifies Women, Reduces Her to Pair of Melons". И ако това не е достатъчно, текстът е тагнат с ласкавите епитети "Racy", "Strange" и "Worst". В AdGabber пък сме влезли под таговете "Objectify" и "Sex". Началният коментатор се пита каква ли би била рекацията на подобна реклама в Белгия.

Тъй като гледам да съм обективна, определено колегите от AdRANTs имат над какво да поработят: коментарът към рекламата е пълен с фактологически грешки относно същността на продукта, който посочих в коментар към поста. Въпреки това, заключенията, които правят, са доста верни:

"Рекламата е ужасна и никога не би била излъчена в Америка. Това е една от най-унижаващите реклами, които сме виждали. Винаги има начин да се оцени женската красота. Това не е един от тях."

Чудя се защо подобни неща безпрепятствано влизат в ефир и се излъчват цял сезон. Къде са регулаторите, които трябва да следят за спазването на "добрите нрави", (колкото и обтекаемо понятие да е това)? Къде са сега феминистките организации, които размахваха пръст срещу "Загорка", защото поставяла на една плоскост жената, колата и бирата? И по-важното, няма ли скоро гражданското общество да узрее достатъчно, за да изразява ясно нетърпимост към подобен род "творчески решения"?





3 comments:

Пламен said...

"Bulgarian ad agencies do lots of good ads, too"

Не ги занасяй ;-)

Александър Кръстев said...

Ето къде се крие тайната:
България не произвежда автомобили, НО динята и мастиката са национална гордост. Как да рипаме срещу наш'то?

Александър Крумов said...

Нека не забравяме, че за разлика от пивоварите, които се мъчат да саморегулират търговските комуникации (със спорна успеваемост), та дори имат и кодекс, произодителите на високоалколни напитки въобще не бързат да се откажат от максимата "sex sells"