Все по-често политиците използват новите медии и социалните мрежи в предизборните си кампании. След като американците бяха първите, които въведоха използването на блоговете като част от връзката с електората си, беше логично първи да се активизират и във Facebook.
В началото бяха създадени фенски страници на двамата кандидати, но този подход твърде слабо се различава от създаването на "конвенционални" уебсайтове. Наскоро обаче бе създадена една интересна група, която може и да промени отношението на някой американци към кандидат-президент Обама. Въпросната група е озаглавена "Ще сменя Facebook презимето си на Хюсеин" и говори достатъчно красноречиво за това, към което призовава. Смяната на името е представена като акт, който да приканва към етническа толерантност и да накара опонентите McCain/Palin да концентрират атаките си върху политическата програма на Обама, а не върху неговия произход. Логиката е проста: ако всички сменим презимето си на Хюсеин, Обама вече няма да е "различен" и ще фокусира дебатите в друга посока. Колкоо и приятна да е идеята за толерантността, в основата си групата остава политически обвързана.
Спирам се на групата, защото подходът, който прилага е нов и явно доста ефективен - от създаването си преди 4 дни в момента членовете са повече от 1400. Създателите са предвидили един много интересен резултат - хората може и рядко да следят в какви групи влизат приятелите им в социалната мрежа, но определено забелязват имената им. В началото много мои познати станаха Хюсеиновци и провокираха интереса ми ,дори преди да получа покана за групата. Гъделът на любопитството е мощен стимул сам да потърсиш информация - едно момче, което не познавам, ми написа съобщение, само за да ме попита как е възможно жена да носи презиме Хюсеин. Може би именно любопитството е основен фактор за увеличаването на групата.
При всички положения, кампанията е пример за иновативен PR-подход, който взима предвид особеностите на комуникацията в социалните мрежи. Нямам потвърждение дали някои от създателите на групата има пряка връзка с предзборния щаб на Обама, но дори ако са обикновени поддръжници, отдадеността им към кандидат-президента до голяма степен е заслуга на силната комуникационна стратегия на демократите, която ангажира младите и ги провокира да бъдат новите "агенти на промяната".
Ако през 1960 двубоят Кенеди/Никсън остава в историята като първият, спечелен по телевизията, то вече ставаме свидетели в каква степен Интернет играе роля за днешните политически кандидати. Интересно ще е да видим в каква степен иновативните подходи в комуникацията ще бъдат възприети в парламентарните избори у нас догодина.
В началото бяха създадени фенски страници на двамата кандидати, но този подход твърде слабо се различава от създаването на "конвенционални" уебсайтове. Наскоро обаче бе създадена една интересна група, която може и да промени отношението на някой американци към кандидат-президент Обама. Въпросната група е озаглавена "Ще сменя Facebook презимето си на Хюсеин" и говори достатъчно красноречиво за това, към което призовава. Смяната на името е представена като акт, който да приканва към етническа толерантност и да накара опонентите McCain/Palin да концентрират атаките си върху политическата програма на Обама, а не върху неговия произход. Логиката е проста: ако всички сменим презимето си на Хюсеин, Обама вече няма да е "различен" и ще фокусира дебатите в друга посока. Колкоо и приятна да е идеята за толерантността, в основата си групата остава политически обвързана.
Спирам се на групата, защото подходът, който прилага е нов и явно доста ефективен - от създаването си преди 4 дни в момента членовете са повече от 1400. Създателите са предвидили един много интересен резултат - хората може и рядко да следят в какви групи влизат приятелите им в социалната мрежа, но определено забелязват имената им. В началото много мои познати станаха Хюсеиновци и провокираха интереса ми ,дори преди да получа покана за групата. Гъделът на любопитството е мощен стимул сам да потърсиш информация - едно момче, което не познавам, ми написа съобщение, само за да ме попита как е възможно жена да носи презиме Хюсеин. Може би именно любопитството е основен фактор за увеличаването на групата.
При всички положения, кампанията е пример за иновативен PR-подход, който взима предвид особеностите на комуникацията в социалните мрежи. Нямам потвърждение дали някои от създателите на групата има пряка връзка с предзборния щаб на Обама, но дори ако са обикновени поддръжници, отдадеността им към кандидат-президента до голяма степен е заслуга на силната комуникационна стратегия на демократите, която ангажира младите и ги провокира да бъдат новите "агенти на промяната".
Ако през 1960 двубоят Кенеди/Никсън остава в историята като първият, спечелен по телевизията, то вече ставаме свидетели в каква степен Интернет играе роля за днешните политически кандидати. Интересно ще е да видим в каква степен иновативните подходи в комуникацията ще бъдат възприети в парламентарните избори у нас догодина.
No comments:
Post a Comment