Thursday, March 27, 2008

Ти не си фокус-група, ти си геврек...

Толкова се учудих на тази новина, че просто няма как да не я споделя:


Volvo използват хипноза за по-ясни резултати във фокус-групите. Adrants цитират статия от Brandweek, където доста подробно се обяснява за какво иде реч.
Методът на изследване с две думи е следният: групи от максимум 8 души се подлагат на обща хипноза, за да се проучи какви са истинските им нагласи към дадената марка. Сеансът продължава около 2 часа, като първите 25 минути са за отпускане на групата и привеждането им в подходящо психическо състояние.
Въпреки че статията започва с примера на Volvo, се оказва, че методът се използва вече от десетилетие за марки като Dewar's и Domaine Chandon. Има дори агенции, които са се специализирали в провеждането на хипноза за фокус-групи. Президентът на една подобна агенция заявява: "Зависи от клиента, но аз предлагам този метод винаги, когато мога." Честно казано, звучи ми доста страшно като възможност да ме хипнотизират и да ми разглеждат подсъзнанието. В статията се споменават спомени от курабийките, които мама ти е правила, когато си бил на 5 - представете си какво могат да измъкнат. Не искам да звуча като Мел Гибсън в "Теория на конспирацията", но все пак нещата не ми се нравят. Според гореспоменатия президент "в определена степен се повдигат и морални въпроси." No kidding?!
Като всяко нововъведение, и този метод има редица критици, които го класифицират в графата "глупост" и "безсмислица". Но май винаги е така. Все пак бих предпочела да видя някакви обекитвни изследвания на резултатите, за да обявя хипнозата като ефективен метод за маркетингово проучване, но умът ми не се спира да извиква какви възможности биха се ширнали пред специалистите, ако нещата наистина работят.

Кенет Хейн от Brandweek прави и друго много интересно наблюдение - всички практикуващи метода споменават силата, която рекламите имат върху рекламополучателите: хипнотизираните свързват някои от най-ранните си детски спомени с песнички от реклами, джингъли и лога. Май и у нас ситуацията е същата, въпреки че рекламата навлиза доста по-бавно и не толкова агресивно, колкото в Америка: "Пуловера на татко аз обичам ..." ;)





2 comments:

Biser said...

Васи, напоследък пишеш все по-добри и култови статии. Дано да продължиш в същия дух. :)

Anonymous said...

интересни изследвания, интересно ми е как не са забранени...